Cara atasi morning sickness yang selamat

Sebagai pasangan suami isteri, bila mendapat berita sang isteri mengandung mesti kegembiraan di wajah terus terpancar.Kadang perancangan terus di buat dari A-Z.

Namun pasangan perlu ingat ada satu fasa yang penting yang akan dialami oleh sang isteri pada peringkat trimester pertama iaitu morning sickness.

APA ITU MORNING SICKNESS?

Morning sickness adalah keadaan yang mana ibu mengandung akan berasa mual,muntah dan tidak bertenaga.Keadaan ini tidak membahayakan ibu dan janin,namun ianya boleh mengganggu keselesaan ibu dan mempengaruhi psikologi sang ibu pada saat itu.

Keadaan ini biasa dialami oleh ibu mengandung seawal 6 minggu usia kandungan sehingga 14 minggu usia kandungan.jika melebihi tempoh ini di khuatiri ibu mengandung mengalami simptom “hyperemesis gravidarium”.Jadi ianya perlu berjumpa dengan pegawai perubatan jika berlarutan.

PETUA MENGURANGKAN SIMPTOM MORNING SICKNESS

• Minumlah air dengan kuantiti sedikit demi sedikit untuk elak mual dan muntah. Hal ini bertujuan untuk mencegah dehidrasi. Selain itu, elakkan mengambil minuman sejuk,manis atau minuman yang beraroma tajam.

• Elakkan mengambil makanan yang mempunyai aroma menyebabkan mual. Pilihlah makanan dengan kandungan karbohidrat tinggi tapi rendah lemak. Makanlah makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap.

• Ambillah makanan atau minuman yang mengandungi halia atau mengamalkan vitamin yang mengandungi halia. Halia boleh membantu mengurangkan gejala morning sickness. Selain itu halia juga selamat dimakan oleh ibu hamil.

• Berehatlah secukupnya. Jika saat anda bangun pagi merasa mual, bangunlah secara perlahan-lahan. Kalau perlu, makan lah dahulu makanan ringan sebelum bangun dari tempat tidur agar rasa mual berkurangan.

• Gunakanlah pakaian yang selesa dan pakaian yang tidak terlalu ketat bagian pinggang.

• Alihkan pikiran anda kepada perkara yang positif sahaja, agar tidak memikirkan mual sahaja. Semakin anda pikirkan, mual akan semakin terasa.

nikmati minuman suam

Peranan suami waktu ini pun sangat penting juga.Sang suami boleh menyediakan minuman halia suam kepada isteri.Berikan lah kata kata yang positif kepada ibu mengandung kerana ketika ini ibu mengandung sangat sensitif.

Jika gejala morning sickness tidak berkurangan tetapi semakin teruk dan melebihi peringkat trimester pertama,anda di nasihatkan untuk ke klinik berjumpa dengan pegawai perubatan. Pegawai perubatan akan memberikan ubat yang boleh meredakan rasa mual dan selamat untuk ibu mengandung. Pegawai perubatan juga akan memberi vitamin B6 yang bertujuan meredakan mual dan muntah yang dialami.

TIP KURANGKAN MORNING SICKNESS CARA IREACH

Semasa saya mengandung anak kedua,saya juga mengalami morning sickness.saya amat bersyukur kerana saya hanya mengalami nya sehingga 16 minggu sahaja dan ianya berlaku pada waktu petang sahaja bermula pukul 6 petang hingga keesokan hari nya.

Jadi ianya tidak menggangu prestasi kerja saya.Hanya saya malas untuk bergerak berjalan jalan sebab saya mudah penat dan HB pun rendah waktu itu.Berbanding mengandung anak pertama,saya langsung tidak mengalami morning sickness.Lasak dan bekerja tanpa henti.

Sini saya kongsikan vitamin shaklee yang saya ambil semasa mengharungi saat morning sickness:-

🌸 Set Morning Sickness 🌸

🌸B Complex
-Melegakan mabuk, loya , pening dan morning sickness
-Membantu dalam pembentukkan hemoglobin
-Megurangkan kemurungan dan stress
-Membantu menghasilkan tenaga.

🌸Ostematrix
-Membantu ibu hamil untuk tidur lena pada waktu malam.
-Membantu badan ibu hamil bertenaga dan mudah bangun pagi keesokkan harinya.
-Menghilangkan lenguh-lenguh dan bisa-bisa badan.
-Mengurangkan sakit Pinggang dan kejang kaki.
-Melawaskan sistem penghadaman.

🌸Performance Drink
-Meningkatkan tenaga dan daya ketahanan badan.
-Memberi extra tenaga kepada otot dan sel-sel
-Mengurangkan dehidrasi – mengantikan air yang hilang akibat muntah. Air penting pada hati dan ginjal membuang kumuhan dalam badan.

🌸Peppermint Ginger Plus
-Ia di reka khas oleh pakar herba untuk mengurangkan morning sickness ibu hamil.
-Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat mengelakkan senak perut.
-Pudina menrupakan herba yang membantu mengalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan mengalakkan dan menyaman kan perut.

vitamin yang selamat untuk ibu mengandung

Sekian perkongsian saya.

Jika ada perlukan vitamin shaklee yang saya nyatakan untuk membantu melegakan morning sickness dan menjadikan nya sebagai vitamin harian boleh hubungi saya bila bila masa sahaja.

Sebab saya sedia membantu dengan vitamin readystok untuk penghantaran seluruh Malaysia.

whatsapp/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Testimoni para ibu menangani gastrik dengan cara lebih sihat

TESTIMONI PARA IBU MENANGANI GASTRIK DENGAN CARA LEBIH SIHA

Saya ada ceritakan entri saya sebelum ini saya pernah gastrik sejak sekolah menengah lagi.Walaupun tidak teruk namun ianya boleh menganggu kesihatan dan keselesaan saya.

Sebelum saya kongsikan bagaimana keadaan saya sekarang,saya kongsikan dulu info gastrik yang perlu kita ketahui.

Gastrik terbahagi kepada tiga jenis iaitu:

1. Gastritis ringan
Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut bersentuhan dengan makanan.

2. Gastritis berat
Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.

3. Ulser gastrik (peptic ulcer)
Merujuk kepada ulser perut. Ulser memberi maksud sejenis luka terbuka. Darah boleh dikesan dalam muntah atau najis.
Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

RAWATAN

Dulu bila saya di serang gastrik,saya terus ke klinik untuk mendapatkan rawatan.Saya di berikan beberapa ubat yang saya tidak pun ambil tahu nama nya pada masa tu dan surat cuti MC.

Sekarang baru saya ambil tahu ubat-ubat gastrik ni.Ubat gastrik diberikan oleh pegawai perubatan mengikut jenis gastrik yang di hadapi dan berdasarkan simptom dan kekerapan pesakit di serang gastrik.

Pada peringkat awal,Bagi mereka yang mempunyai tanda tanda gastrik, selalunya pegawai perubatan akan nasihatkan pesakit untuk elakkan makanan yang berasid dan juga makanan yang pedas. Sebab ia boleh menyebabkan keradangan dan hakisan pada dinding perut.

Pesakit juga dinasihatkan untuk ambil makanan dalam kuantiti yang sedikit tapi kerap. Ia berfungsi sebagai pelapik kepada dinding perut supaya asid yang dihasilkan oleh perut hanya digunakan untuk menguraikan makanan.

Pesakit juga dinasihatkan untuk berhenti merokok dan perlunya kawalan stress dengan betul
Selain daripada itu, terdapat ubat yang boleh digunakan untuk merawat masalah gastrik

1. Antasid:

Ubat ini bersifat alkali. Fungsinya untuk meneutralkan asid dalam perut. Contoh ubat:
• Magnesium tricylicate
• Aluminium hydroxide

2. H2 Blocker:

Ubat ini berfungsi untuk merencat reseptor H2 supaya perut tidak menghasilkan asid dengan banyak. Contoh ubat:
• Cimetidine
• Ranitidine

3. Proton pum inhibitor:

Berfungsi untuk merencat pam proton yang diberfungsi untuk menghasilkan keadaan asid dalam perut. Contoh ubat:
• Omeprazole
• Pantoprazole
• Esomeprazole

4. Antibiotik:

Digunakan jika pesakit dikesan mempunyai jangkitan bakteria H. Pylori.

Kredit:Dr.Latip Saad

MELEGAKAN GASTRIK DENGAN VITAMIN SHAKLEE

Setelah mengenali shaklee dan mencuba beberapa vitamin,salah satu nya esp dan ostematrix.Saya perasaan gastrik saya sudah tiada.

Semasa awal trimester mengandung anak kedua,morning sickness saya agak teruk dan gastrik melawat saya semula.saya ambik esp dan ostematrix dan add on peppermint ginger plus.lega rasanya.

Ini saya kongsikan juga kisah seorang ibu yang lama menderita gastrik iaitu selama 16 tahun.Dia pun pengguna tegar vitamin shaklee.

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 8 : MAISARAH MD SAUPI
[GASTRIK 16 TAHUN SEMAKIN PULIH DENGAN BANTUAN SET GASTRIK SHAKLEE]

Kakma ingin kongsikan pengalaman sendiri yang mana kakma menderita gastrik selama lebih 16 tahun dan dengan izin ALLAH gastrik sekarang sembuh.Kakma kena serangan gastrik yang pertama ketika berusia 14 tahun dan berlarutan sehingga usia 30 tahun.Bayangkan berapa lama kakma menderita menangung sakit gastrik ini anda yang ada gastrik mesti tahu kan betapa sakitnya menahan semasa gastrik datang menyerang.

Setiap kali bulan puasa selepas makan sahur wajib makan ubat gastrik. Sebelum puasa lagi dah jumpa doktor dan minta ubat gastrik untuk stok sebulan puasa kalau boleh nak mengelak dari kena gastrik tapi kalau dah kena Allah saja yg tahu, sakit sangat,selalunya walau makan ubat masa sahur lepas berbuka mesti kena juga gastrik.

kalau sakit kepala boleh lagi tidur rehat pejam mata, tapi kalau kena gastrik tak boleh tidur pusing kanan,pusing kiri letak bantal kat perut dan tidur mesti selimut dan tutup kipas kalau tak lagi masuk angin perut, tidur pun merengkuk je badan.

Masa bujang boleh lah tidur macam ni tapi sejak kawin ada anak pastu anak pulak menyusu mana boleh tidur cara kita so terpaksa lah menyusukan anak sambil menahan kesakitan.

Begitu lama kakma bergantung dengan ubat tapi kakma dapati ubat hanya untuk tahan sakit bukan untuk sembuh terus sakit gastrik, Kenapa kakma mengatakan begitu? ini kerana 16 tahun kakma makan ubat gastrik tak sembuh pun hanya hilangkan sakit sahaja.

Tetapi dengan izin ALLAH tahun 2012 kakma berkenalan dengan shaklee dan pada mulanya mencuba set menyusu shaklee yang mana dalam set menyusu ada ESP (Energizing Soy Protein) dan Ostematrik. Bila kakma makan set menyusu ini dah mula perasan jarang kena gastrik kalau tak sebelum ini setiap minggu mesti kena gastrik tetapi sejak amalkan set menyusu ni sebulan sekali pun belum tentu kena gastrik.

Selepas kakma ambil tahu kelebihan produk ini baru kakma sedar memang ESP dan Ostemarik sangat membantu untuk sakit gastrik.Kakma juga makan peppermint ginger untuk buang angin dalam badan.Seperti kita tahu halia sangat bangus untuk buang angin dalam badan oleh kerana kakma memang tk boleh telan air halia jadi kakma pilih untuk ambil peppermint ginger.

Ini lah set Gastrik yang kakma ambil.
Energizing Soy Protein –ESP yang juga merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. Di samping itu, nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.

Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut serta membuang angin di dalam badan.

Ostematrix adalah suplemen kalsium dengan magnesium dan vitamin D. Pesakit gastrik disarankan untuk mengambil susu atau kalsium, kerana ianya bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid yang telah memasuki asofagus dan menyebabkan pedih ulu hati. Faktor kekurangan kalsium dalam tubuh juga menyebabkan penyakit gastrik. Tambah pulak ubat kapur gastrik yang hospital bagi tu mengandungi kalisum jadi lebih baik kita ambil Ostematrix Shaklee yang lebih semulajadi dan selamat kan.

Jika anda ada masalah gastrik macam kakma jangan di biarkan bimbang akan dapat sakit yang lagi parah boleh jadi ulser perut or kanser. Jadi ikhtiarlah dgn vitamin gastrik ni. Kakma kongsi pengalaman kakma sendiri dan harap dapat beri kebaikkan buat semua yg ada masalah seperti kakma.

Sekian perkongsian saya kali ini.

Jika ada perlukan vitamin shaklee yang saya nyatakan untuk membantu melegakan gastrik dan menjadikan nya sebagai vitamin harian boleh hubungi saya bila bila masa sahaja.

Sebab saya sedia membantu dengan vitamin readystok untuk penghantaran seluruh Malaysia.

whatsapp/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Keletihan yang tak kena tempat

Keletihan itu adalah respon setelah penat melakukan satu aktiviti yang memerlukan tenaga yang banyak.bagaimana jika tiada kerja namun mengeluh keletihan lebih lebih daripada orang yang bekerja.penat melihat menjadi mandur.

Saya teringat seorang kawan mengeluh kerana semua kerja dia buat seorang.namun upahnya sama juga dengan orang yang keletihan melihat.Memang sedih dan simpati mendengar namun itu adalah lumrah kehidupan yang sentiasa berlaku.

Kita lupakan cerita kawan saya itu.kemungkinan kawan dia tu ada punca yang kronik untuk bekerja.mungkin mempunyai penyakit kronik dan perlukan bantuan dari segi perubatan.Mari kita baca apa sebenarnya punca keletihan dan cara mengatasi keletihan yang melampau ini.

Kurang tidur

Oleh kerana beban kerja yang banyak membuatkan seseorang terpaksa membawa balik kerja pejabat ke rumah di luar waktu pejabat.jika seorang ibu lagi balik rumah dia perlu buat kerja rumah lagi sebelum menyambung kerja pejabat.ianya mungkin bermula pada jam 10 malam.

Secara normal kita perlukan 7 jam tidur untuk merehatkan tubuh badan kita daripada keletihan seharian bekerja.tidur yang kurang menyebabkan tubuh kita kurang rehat.jika lebih tidur pula itu mengundang malas.

Diet yang tidak seimbang

Dengan mengamalkan diet yang seimbang,akan membuat kita lebih bertenaga dan mengelakkan dari kelesuan dan keletihan.kita juga harus kurangkan pengambilan makanan yang kurang sihat seperti makanan yang mengandung banyak garam, gula atau lemak.

Kekurangan bendalir dalam tubuh

Minum air lebih banyak. Kekurangan bendalir dalam tubuh merupakan penyebab yang umum keletihan dan kurang tenaga.situasi ini menyebabkan kurangnya konsentrasi terutama sewaktu bekerja.Jika tubuh kita kekurangan bendalr, aliran darah menuju organ-organ tubuh yang penting (termasuk otak) akan berkurang.

Oleh sebab itu, salah satu langkah mudah untuk mengatasi keletihan adalah dengan minum air lebih banyak setiap hari.Amalkan lah mengambil air mencukupi setiap hari.sukatan nya 25kg berat badan bersamaan 1 liter air.

Salah satu cara untuk mengetahui apakah kita kekurangan bendalir dalam tubuh adalah dengan melihat warna air kencing kita. Jika bendalir tubuh mencukupi, air kencing kita akan berwana kuning pucat atau agak kuning, tetapi jika warnanya lebih gelap, ini berarti kita sudah kekurangan bendalir dalam tubuh.

Atasi stress

Stress, kecemasan dan emosi-emosi negatif adalah penyebab menurunnya tahap tenaga kuta. Oleh sebab itu, agar kita boleh mengatasi keletihan secara efektif, pertama-tama kita harus berusaha kurangkan tahap stress anda.

Cari punca yang menyebabkan anda stress.atasi lah dengan berhemah.Kadang-kadang stress berasal dari kurangnya kesempatan untuk memberikan “waktu bagi diri sendiri”. Jika kita memang merasa seperti ini, berusahalah untuk menciptakan waktu bagi diri sendiri.

Lakukan kegiatan seperti yoga atau meditasi yang boleh tenangkan pikiran kita dan meredakan stres. Jika anda di luar sana tidak sukakan kegiatan-kegiatan seperti ini, cukuplah bersantai dengan berendam di tab mandi atau berkumpul dengan kawan-kawan dan keluarga.

Melakukan aktiviti fizikal bersukan

Walaupun cara ini adalah hal terakhir yang mesti kita lakukan pada saat kita merasa penat dan kehabisan tenaga, bersukan secara teratur adalah salah satu cara yang paling efektif untuk mengatasi keletihan. Berbagai kajian telah membuktikan bahwa orang-orang yang aktif bersukan secara teratur akan lebih bertenaga, dan pada umumnya lebih sihat daripada mereka yang tidak biasa bersukan.

Dengan bersukan tidak hanya membuat kita lebih aktif, tetapi juga meningkatkan kesihatan secara menyeluruh dengan menguatkan jantung, paru-paru dan otot-otot kita.Bersukan juga boleh membuat kita lebih bahagia, karena dengan bersukan akan membuatkan tubuh anda untuk memhasilkan “hormon kebahagiaan” yang disebut endorfin.

Jika berbagai cara untuk mengelakkan keletihan yang melampau telah dilakukan namun gagal,anda harus berjumpa pegawai perubatan untuk mengetahui tahap keseluruhan kesihatan anda.

ATASI KELETIHAN CARA IREACH

Sini saya cadangkan beberapa alternatif untuk mengurangkan keletihan dengan mengamalkan vitamin shaklee.

Vitalea iron formula
Vitalea adalah multimvitamin yang mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral. Vitalea membantu meningkatkan kesihatan dan kecergasan badan. Kandungan zat besi di dalam Vitalea membantu meningkatkan paras hemoglobin dalam darah. Hemoglobin penting untuk pengangkutan oksigen keseluruh badan. Kekurangan oksigen merupakan salah satu punca yang menyebabkan badan cepat letih dan lesu.

Vitamin B compleks

Tahukah anda B Complex Shaklee mengandungi vitamin B yang lengkap. B complex Shaklee mengandungi Vitamin B1 (Thiamine), Vitamin B2 (Riboflavin), Vitamin B3 (Niacin), Vitamin B5 (Pantothenic Acid), Vitamin B6 (Pyridoxine), Vitamin B7 (Biotin), Vitamin B9 (Folic Acid) dan Vitamin B12 (Cyanocobalamine). Vitamin B penting untuk keseluruhan fungsi yang baik. Vitamin B penting untuk penyaluran tenaga bagi proses metabolisme. Sebab itulah Vitamin B Complex adalah salah satu vitamin untuk badan letih dan lesu yang selalu disarankan.

CoQ Health Plus

CoQ Health Plus mengandungi coenzyme Q10 atau CoQ10. CoQ10 banyak terdapat di dalam mitokondria iaitu sel yang memainkan peranan penting dalam penghasilan tenaga. Kekurangan CoQ10 menyebabkan proses penghasilan tenaga akan terganggu dan menjadi salah satu punca badan mudah letih dan lesu. CoQ10 juga membantu meningkatkan peredaran darah.

ESP (Energizing Soy Protein)
Salah satu penyebab badan letih dan lesu adalah disebabkan kurangnya protein dalam diet seharian kita. Diet yang tinggi karbohidrat dan gula ringkas memudahkan kita cepat mengantuk dan lesu. Karbohidrat dan gula ringkas mudah diproses menjadi tenaga. Namun begitu tenaga yang diberikan hanya dalam tempoh yang singkat. Diet yang tinggi karbohidrat dan gula ringkas juga menyebabkan kita cepat lapar. Tidak seperti protein. Protein memberikan tenaga berpanjangan dan menyebabkan kita kenyang lama. Sebab itulah ESP adalah supplement tambahan yang sangat bagus untuk membantu masalah badan cepat letih dan lesu. Hal ini disebabkan ESP mengandungi kandungan protein yang lengkap. ESP juga bebas kolesterol dan lemak tidak seperti sumber protein lain seperti daging dan ayam. ESP bukan sahaja memberikan tenaga berpanjangan, malahan menyebabkan kita berasa kenyang untuk tempoh yang lama. Haaa.. boleh kurus lah macam tu kan.

Vita-C 500mg Sustained Released

Vitamin C merupakan nutrisi penting sebagai antioksida, membantu penyerapan zat besi, membantu penyembuhan luka dan menguatkan sistem imunisasi tubuh badan akibat serangan virus dan bakteria yang boleh menyebabkan keletihan dan kelesuan. Kajian menunjukkan vitamin C membantu penyerapan zat besi sehingga 2 kali lebih banyak. Vitamin C Sustained Released dilepaskan secara berperingkat untuk menyalurkan dan membekalkan vitamin C secara berterusan. Tubuh manusia normal memerlukan 500mg vitamin C setiap hari yang bersamaan dengan 7 biji oren. Akibat daripada kesibukan rutin harian, manusia sering mengabaikan pengambilan buah-buahan dan alternatifnya Vitamin C Sustained Released adalah suplemen terbaik untuk anda.

Ostematrix

Suplemen yang mengandungi kalsium, magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu kita mendapat cukup nutrient hanya dalam satu tablet. Kekurangan nutrient ini menyebabkan badan kita cepat berasa letih.

Siapa yang memerlukan kalsium?
Ibu hamil, ibu menyusu dan warga emas.
Individu yang tidak suka minum susu.
Selalu mengalami sakit pinggang, sakit kaki, sakit tumit, sakit sendi, sakit di bahagian tulang belakang, rasa bisa di tapak kaki, kebas atau terasa seperti kaki dicucuk-cucuk dengan jarum.
Cepat letih, lesu, mengantuk dan sukar untuk bangun tidur di waktu pagi.

Sekian perkongsian saya.

Jika anda memerlukan vitamin shaklee untuk membantu anda menangani keletihan,jangan malu untuk menghubungi saya:-

whatapps/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Kerana tersalah pilih skincare,kulit muka ku pedih.

Tahun lalu telah berlaku satu insiden yang saya tidak akan ulangi lagi.Hanya kerana terpikat dengan iklan dan pujukan penjual skincare saya sanggup memakai nya kerana ianya hadiah birthday dari sang suami.

Lagipun sepupu dan ipar saya pun guna jenama skincare yang sama.kulit muka mereka pun semakin cantik.saya apa lagi nak tambah cantik lagi lah juga.wanita memang tidak dinafikan mesti sukakan kecantikan.Tidak mau kalah.

Saya pakai pada mulanya ok.3 hari kemudian kulit pipi saya mula menggelupas dan gatal.jadi saya teruskan saja lah sebab beranggapan ianya proses body adjustment.

Tetapi lama kelamaan saya tidak tahan sebab pedih.Pada hari terakhir tahun lalu sebelum christmas, saya bekerja dengan muka yang bengkak.terpaksa letak bedak lebih supaya orang tidak perasaan.

Saya terus menghubungi kawan saya yang pernah mengalami masalah yang sama dan dia juga seorang pemilik butik kecantikan.

Dia nasihatkan saya beberapa tip untuk mengawal bengkak,gatal dan kulit muka yang mengelupas.

Ini adalah beberapa tip yang saya lakukan waktu itu.

-Rehatkan kulit muka daripada sebarang kosmetik.

-pipi yang merah dan bengkak waktu itu saya sapu dengan vaselin.

-2 hari muka saya cuci dengan air suam sahaja tanpa pencuci muka.

-lepas tu saya cari pencuci muka cetaphil yang jenis cleansing for gentle skin.(dapatkan di farmasi )

-facial treatment di butik kecantikan kawan saya tu.

-saya amalkan set detox shaklee dan set cantik untuk pulihkan secara dalaman.

2 minggu kemudian kulit muka saya semakin pulih dan extra glowing pula jadinya.Bersyukurnya kepada Tuhan kulit saya cepat pulih.

Sini saya kongsikan set detox dan set cantik shaklee yang banyak membantu saya waktu itu.

sebelum ini pun amalkan hanya beberapa vitamin yang basic sahaja.

Alfafa compleks- detox keseluruhan tubuh.menyingkirkan toksik dari tubuh.saya makan dan malam sebagai masker.

Vivix- sebagai detox juga.ianya memperbaiki kulit dari peringkat sel lagi.

Garlic compleks-sebagai antibiotik semulajadi

Omega guard- anti keradangan

Esp-protein yang memberi makanan kepada sel agar sel baru tu lebih sihat.

Vitamin c-membantu pembentukan collagen tubuh dan mempercepatkan kulit saya sembuh.saya makan dan buat masker.

B compleks-anti stress terutamanya waktu itu dan ianya dalam set cantik.

Nasihat saya sebelum menggunakan sebarang jenama skincare sila pastikan kulit kita jenis apa.

terdapat 3 jenis kulit iaitu:

Kulit jenis normal

Kulit jenis berminyak

Kulit jenis kombinasi

Tetapi pastikan anda berjumpa dengan perunding kecantikan yang bertauliah.jika tersilap dan lambat diatasi boleh menyebabkan kanser kulit.

Sekian perkongsian saya hari ini.