Bila anak perlu kan vitamin dan cara mengesan keperluan vitamin yang sesuai

Ibu bapa selalu bertanya-tanya bila sebaiknya anak diberikan vitamin. Penting bagi ibu bapa untuk mengetahui perkembangan anak yang sedang membesar.Para ibu bapa kena sentiasa prihatian dan perlu mengetahui tahap yang bagaimana anak-anak perlu diberikan vitamin sebagai pelengkap nutrisi tubuh mereka.

Sini saya kongsikan beberapa perkara yang perlu ketahui bagi membantu para ibu bapa untuk menentukan bila anak perlukan vitamin.ianya seawal bayi baru lahir.

Bila bayi perlu diberikan vitamin?

Air Susu Ibu adalah makanan terbaik bagi seorang bayi. Setelah berusia 6 bulan bayi kemudian akan diberikan Makanan pejal pertama bersama susu ibu.

Bila bayi dengan mudah menikmati dan menerima makanan seperti hati ayam seminimun 3x seminggu bayi tidak memerlukan vitamin.

Namun, bila bayi diberikan susu ibu eksklusif sehingga lebih dari 6 bulan, atau mendapat makanan pejal pertama yang tidak mencukupi nutrisi bayi.contohnya:-

👉 bayi sukar makan, hanya makan satu jenis makanan.

👉cenderung untuk minum susu sahaja.

👉bayi sering sakit

👉kelewatan bercakap

Sebaiknya bayi bila berusia setahun perlu diberikan vitamin. Vitamin yang sesuai bagi bayi ini adalah yang mengandungi zat besi yang tinggi.

Bagi anak yang lebih besar, bila anak boleh menerima makanan dengan baik (baik jumlah maupun jenisnya) anak tidak memerlukan vitamin.

Jenis yang dimaksudkan disini adalah bila anak setidaknya makan 5 jenis sayuran atau buah dalam sehari dalam jumlah yang cukup, maka anak tidak memerlukan vitamin. Namun bila anak tidak dapat memenuhi hal tersebut, maka sebaiknya anak diberikan vitamin.

Bagaimana kita tahu anak makan dengan jumlah yang cukup?

Hal tersebut dapat diketahui jika pertumbuhan anak adalah normal.mematuhi standard KKM

Pertumbuhan yang baik adalah:-

👉ukuran berat badan dan tinggi badan yang normal dengan usia anak serta berat badan normal dengan tinggi badan.(BMI normal)

👉 Perkembangan yang normal adalah kemampuan anak sesuai dengan usia anak.

👉 tidak menunjukkan adanya tanda-tanda kekurangan baik satu jenis atau beberapa jenis mikronutrien.

👉jika bersekolah jadual belajar yang ketat.contohnya sekolah sehingga ke petang dan malam perlu tuition lagi.mereka perlukan tenaga yang lebih.

berapa sukatan yang biasanya diharapkan anak untuk makan dalam sehari?

Bagi anak berusia setahun dan keatas, anak diharapkan dapat makan 3x dalam sehari ditambah snack 2x dalam sehari (salah satunya buah).Minum susu pula diharapkan maksima 500 ml per hari.

Bagi anak perempuan yang belum kedatangan haid vitamin kalsium adalah sangat penting. Ini kerana pada waktu itu merupakan masa penting pembentukan tulang pada anak perempuan.

Namun, bila anak perempuan masih minum susu lebih kurang 1-2 gelas dalam sehari vitamin kalsium tidak diperlukan lagi karena susu yang diminum sudah mencukupi.

Para ibu bapa seharusnya berbincang dengan dokter terlebih dahulu untuk mengetahui Vitamin yang sesuai yang boleh diberikan kepada anak.

Vitamin cadangan buat c manja.

vitamin cadangan untuk kanak-kanak

Jika anda menyedari anak anda perlukan vitamin,saya cadangkan vitamin shaklee kerana ianya berkesan,selamat dan semulajadi.ianya juga tanpa gula tiruan.

🌼 Omegaguard :

minyak ikan terbaik di dunia. Ia membantu meningkatkan sistem imun tubuh anak dan juga kaya dengan EPA dan DHA yang bagus untuk fungsi otak. DHA penting untuk penghantaran isyarat-isyarat otak dan meningkatkan komunikasi antara sel-sel otak. DHA dan gabungan EPA telah terbukti memberi manfaat bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah gangguan hiperaktiviti dan autisme.

🌼 Mealshake :

Membekalkan 19 jenis vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh. Ia juga mengandungi protein dan fiber yang sangat bagus untuk penghadaman yang sihat. Ia sangat sedap, berkhasiat dan mudah disediakan. Merupakan antara minuman kegemaran seisi keluarga.

🌼 Vitalea for Children :

Merupakan multivitamin dalam bentuk tablet yang sedap. Mengandungi 18 multivitamin dan multimineral termasuk 100% vitamin C, D, E dan 8 jenis vitamin B yang membantu melengkapkan nutrisi harian anak anda. kalsium, magnesium, zinc dan copper yang terdapat di dalamnya akan membantu proses tumbesaran dan pertumbuhan tulang anak anda agar menjadi lebih sihat dan kuat. Selain daripada itu, ia membantu menguatkan kecerdasan minda, meningkatkan sistem imunisasi tubuh dan membantu dalam proses penyerapan zat daripada makanan seharian.

Berikut adalah testimoni pengguna yang setia dengan set vitamin kanak-kanak.

Sekian perkongsian saya hari ini.

Bagi memudahkan anda mendapatkan vitamin shaklee yang berkaitan, anda boleh menghubungi saya.saya boleh membantu menyelesaikan permasalahan anda.

whatapps/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Testimoni para ibu menangani gastrik dengan cara lebih sihat

TESTIMONI PARA IBU MENANGANI GASTRIK DENGAN CARA LEBIH SIHA

Saya ada ceritakan entri saya sebelum ini saya pernah gastrik sejak sekolah menengah lagi.Walaupun tidak teruk namun ianya boleh menganggu kesihatan dan keselesaan saya.

Sebelum saya kongsikan bagaimana keadaan saya sekarang,saya kongsikan dulu info gastrik yang perlu kita ketahui.

Gastrik terbahagi kepada tiga jenis iaitu:

1. Gastritis ringan
Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut bersentuhan dengan makanan.

2. Gastritis berat
Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.

3. Ulser gastrik (peptic ulcer)
Merujuk kepada ulser perut. Ulser memberi maksud sejenis luka terbuka. Darah boleh dikesan dalam muntah atau najis.
Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

RAWATAN

Dulu bila saya di serang gastrik,saya terus ke klinik untuk mendapatkan rawatan.Saya di berikan beberapa ubat yang saya tidak pun ambil tahu nama nya pada masa tu dan surat cuti MC.

Sekarang baru saya ambil tahu ubat-ubat gastrik ni.Ubat gastrik diberikan oleh pegawai perubatan mengikut jenis gastrik yang di hadapi dan berdasarkan simptom dan kekerapan pesakit di serang gastrik.

Pada peringkat awal,Bagi mereka yang mempunyai tanda tanda gastrik, selalunya pegawai perubatan akan nasihatkan pesakit untuk elakkan makanan yang berasid dan juga makanan yang pedas. Sebab ia boleh menyebabkan keradangan dan hakisan pada dinding perut.

Pesakit juga dinasihatkan untuk ambil makanan dalam kuantiti yang sedikit tapi kerap. Ia berfungsi sebagai pelapik kepada dinding perut supaya asid yang dihasilkan oleh perut hanya digunakan untuk menguraikan makanan.

Pesakit juga dinasihatkan untuk berhenti merokok dan perlunya kawalan stress dengan betul
Selain daripada itu, terdapat ubat yang boleh digunakan untuk merawat masalah gastrik

1. Antasid:

Ubat ini bersifat alkali. Fungsinya untuk meneutralkan asid dalam perut. Contoh ubat:
• Magnesium tricylicate
• Aluminium hydroxide

2. H2 Blocker:

Ubat ini berfungsi untuk merencat reseptor H2 supaya perut tidak menghasilkan asid dengan banyak. Contoh ubat:
• Cimetidine
• Ranitidine

3. Proton pum inhibitor:

Berfungsi untuk merencat pam proton yang diberfungsi untuk menghasilkan keadaan asid dalam perut. Contoh ubat:
• Omeprazole
• Pantoprazole
• Esomeprazole

4. Antibiotik:

Digunakan jika pesakit dikesan mempunyai jangkitan bakteria H. Pylori.

Kredit:Dr.Latip Saad

MELEGAKAN GASTRIK DENGAN VITAMIN SHAKLEE

Setelah mengenali shaklee dan mencuba beberapa vitamin,salah satu nya esp dan ostematrix.Saya perasaan gastrik saya sudah tiada.

Semasa awal trimester mengandung anak kedua,morning sickness saya agak teruk dan gastrik melawat saya semula.saya ambik esp dan ostematrix dan add on peppermint ginger plus.lega rasanya.

Ini saya kongsikan juga kisah seorang ibu yang lama menderita gastrik iaitu selama 16 tahun.Dia pun pengguna tegar vitamin shaklee.

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 8 : MAISARAH MD SAUPI
[GASTRIK 16 TAHUN SEMAKIN PULIH DENGAN BANTUAN SET GASTRIK SHAKLEE]

Kakma ingin kongsikan pengalaman sendiri yang mana kakma menderita gastrik selama lebih 16 tahun dan dengan izin ALLAH gastrik sekarang sembuh.Kakma kena serangan gastrik yang pertama ketika berusia 14 tahun dan berlarutan sehingga usia 30 tahun.Bayangkan berapa lama kakma menderita menangung sakit gastrik ini anda yang ada gastrik mesti tahu kan betapa sakitnya menahan semasa gastrik datang menyerang.

Setiap kali bulan puasa selepas makan sahur wajib makan ubat gastrik. Sebelum puasa lagi dah jumpa doktor dan minta ubat gastrik untuk stok sebulan puasa kalau boleh nak mengelak dari kena gastrik tapi kalau dah kena Allah saja yg tahu, sakit sangat,selalunya walau makan ubat masa sahur lepas berbuka mesti kena juga gastrik.

kalau sakit kepala boleh lagi tidur rehat pejam mata, tapi kalau kena gastrik tak boleh tidur pusing kanan,pusing kiri letak bantal kat perut dan tidur mesti selimut dan tutup kipas kalau tak lagi masuk angin perut, tidur pun merengkuk je badan.

Masa bujang boleh lah tidur macam ni tapi sejak kawin ada anak pastu anak pulak menyusu mana boleh tidur cara kita so terpaksa lah menyusukan anak sambil menahan kesakitan.

Begitu lama kakma bergantung dengan ubat tapi kakma dapati ubat hanya untuk tahan sakit bukan untuk sembuh terus sakit gastrik, Kenapa kakma mengatakan begitu? ini kerana 16 tahun kakma makan ubat gastrik tak sembuh pun hanya hilangkan sakit sahaja.

Tetapi dengan izin ALLAH tahun 2012 kakma berkenalan dengan shaklee dan pada mulanya mencuba set menyusu shaklee yang mana dalam set menyusu ada ESP (Energizing Soy Protein) dan Ostematrik. Bila kakma makan set menyusu ini dah mula perasan jarang kena gastrik kalau tak sebelum ini setiap minggu mesti kena gastrik tetapi sejak amalkan set menyusu ni sebulan sekali pun belum tentu kena gastrik.

Selepas kakma ambil tahu kelebihan produk ini baru kakma sedar memang ESP dan Ostemarik sangat membantu untuk sakit gastrik.Kakma juga makan peppermint ginger untuk buang angin dalam badan.Seperti kita tahu halia sangat bangus untuk buang angin dalam badan oleh kerana kakma memang tk boleh telan air halia jadi kakma pilih untuk ambil peppermint ginger.

Ini lah set Gastrik yang kakma ambil.
Energizing Soy Protein –ESP yang juga merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. Di samping itu, nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.

Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut serta membuang angin di dalam badan.

Ostematrix adalah suplemen kalsium dengan magnesium dan vitamin D. Pesakit gastrik disarankan untuk mengambil susu atau kalsium, kerana ianya bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid yang telah memasuki asofagus dan menyebabkan pedih ulu hati. Faktor kekurangan kalsium dalam tubuh juga menyebabkan penyakit gastrik. Tambah pulak ubat kapur gastrik yang hospital bagi tu mengandungi kalisum jadi lebih baik kita ambil Ostematrix Shaklee yang lebih semulajadi dan selamat kan.

Jika anda ada masalah gastrik macam kakma jangan di biarkan bimbang akan dapat sakit yang lagi parah boleh jadi ulser perut or kanser. Jadi ikhtiarlah dgn vitamin gastrik ni. Kakma kongsi pengalaman kakma sendiri dan harap dapat beri kebaikkan buat semua yg ada masalah seperti kakma.

Sekian perkongsian saya kali ini.

Jika ada perlukan vitamin shaklee yang saya nyatakan untuk membantu melegakan gastrik dan menjadikan nya sebagai vitamin harian boleh hubungi saya bila bila masa sahaja.

Sebab saya sedia membantu dengan vitamin readystok untuk penghantaran seluruh Malaysia.

whatsapp/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Keletihan yang tak kena tempat

Keletihan itu adalah respon setelah penat melakukan satu aktiviti yang memerlukan tenaga yang banyak.bagaimana jika tiada kerja namun mengeluh keletihan lebih lebih daripada orang yang bekerja.penat melihat menjadi mandur.

Saya teringat seorang kawan mengeluh kerana semua kerja dia buat seorang.namun upahnya sama juga dengan orang yang keletihan melihat.Memang sedih dan simpati mendengar namun itu adalah lumrah kehidupan yang sentiasa berlaku.

Kita lupakan cerita kawan saya itu.kemungkinan kawan dia tu ada punca yang kronik untuk bekerja.mungkin mempunyai penyakit kronik dan perlukan bantuan dari segi perubatan.Mari kita baca apa sebenarnya punca keletihan dan cara mengatasi keletihan yang melampau ini.

Kurang tidur

Oleh kerana beban kerja yang banyak membuatkan seseorang terpaksa membawa balik kerja pejabat ke rumah di luar waktu pejabat.jika seorang ibu lagi balik rumah dia perlu buat kerja rumah lagi sebelum menyambung kerja pejabat.ianya mungkin bermula pada jam 10 malam.

Secara normal kita perlukan 7 jam tidur untuk merehatkan tubuh badan kita daripada keletihan seharian bekerja.tidur yang kurang menyebabkan tubuh kita kurang rehat.jika lebih tidur pula itu mengundang malas.

Diet yang tidak seimbang

Dengan mengamalkan diet yang seimbang,akan membuat kita lebih bertenaga dan mengelakkan dari kelesuan dan keletihan.kita juga harus kurangkan pengambilan makanan yang kurang sihat seperti makanan yang mengandung banyak garam, gula atau lemak.

Kekurangan bendalir dalam tubuh

Minum air lebih banyak. Kekurangan bendalir dalam tubuh merupakan penyebab yang umum keletihan dan kurang tenaga.situasi ini menyebabkan kurangnya konsentrasi terutama sewaktu bekerja.Jika tubuh kita kekurangan bendalr, aliran darah menuju organ-organ tubuh yang penting (termasuk otak) akan berkurang.

Oleh sebab itu, salah satu langkah mudah untuk mengatasi keletihan adalah dengan minum air lebih banyak setiap hari.Amalkan lah mengambil air mencukupi setiap hari.sukatan nya 25kg berat badan bersamaan 1 liter air.

Salah satu cara untuk mengetahui apakah kita kekurangan bendalir dalam tubuh adalah dengan melihat warna air kencing kita. Jika bendalir tubuh mencukupi, air kencing kita akan berwana kuning pucat atau agak kuning, tetapi jika warnanya lebih gelap, ini berarti kita sudah kekurangan bendalir dalam tubuh.

Atasi stress

Stress, kecemasan dan emosi-emosi negatif adalah penyebab menurunnya tahap tenaga kuta. Oleh sebab itu, agar kita boleh mengatasi keletihan secara efektif, pertama-tama kita harus berusaha kurangkan tahap stress anda.

Cari punca yang menyebabkan anda stress.atasi lah dengan berhemah.Kadang-kadang stress berasal dari kurangnya kesempatan untuk memberikan “waktu bagi diri sendiri”. Jika kita memang merasa seperti ini, berusahalah untuk menciptakan waktu bagi diri sendiri.

Lakukan kegiatan seperti yoga atau meditasi yang boleh tenangkan pikiran kita dan meredakan stres. Jika anda di luar sana tidak sukakan kegiatan-kegiatan seperti ini, cukuplah bersantai dengan berendam di tab mandi atau berkumpul dengan kawan-kawan dan keluarga.

Melakukan aktiviti fizikal bersukan

Walaupun cara ini adalah hal terakhir yang mesti kita lakukan pada saat kita merasa penat dan kehabisan tenaga, bersukan secara teratur adalah salah satu cara yang paling efektif untuk mengatasi keletihan. Berbagai kajian telah membuktikan bahwa orang-orang yang aktif bersukan secara teratur akan lebih bertenaga, dan pada umumnya lebih sihat daripada mereka yang tidak biasa bersukan.

Dengan bersukan tidak hanya membuat kita lebih aktif, tetapi juga meningkatkan kesihatan secara menyeluruh dengan menguatkan jantung, paru-paru dan otot-otot kita.Bersukan juga boleh membuat kita lebih bahagia, karena dengan bersukan akan membuatkan tubuh anda untuk memhasilkan “hormon kebahagiaan” yang disebut endorfin.

Jika berbagai cara untuk mengelakkan keletihan yang melampau telah dilakukan namun gagal,anda harus berjumpa pegawai perubatan untuk mengetahui tahap keseluruhan kesihatan anda.

ATASI KELETIHAN CARA IREACH

Sini saya cadangkan beberapa alternatif untuk mengurangkan keletihan dengan mengamalkan vitamin shaklee.

Vitalea iron formula
Vitalea adalah multimvitamin yang mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral. Vitalea membantu meningkatkan kesihatan dan kecergasan badan. Kandungan zat besi di dalam Vitalea membantu meningkatkan paras hemoglobin dalam darah. Hemoglobin penting untuk pengangkutan oksigen keseluruh badan. Kekurangan oksigen merupakan salah satu punca yang menyebabkan badan cepat letih dan lesu.

Vitamin B compleks

Tahukah anda B Complex Shaklee mengandungi vitamin B yang lengkap. B complex Shaklee mengandungi Vitamin B1 (Thiamine), Vitamin B2 (Riboflavin), Vitamin B3 (Niacin), Vitamin B5 (Pantothenic Acid), Vitamin B6 (Pyridoxine), Vitamin B7 (Biotin), Vitamin B9 (Folic Acid) dan Vitamin B12 (Cyanocobalamine). Vitamin B penting untuk keseluruhan fungsi yang baik. Vitamin B penting untuk penyaluran tenaga bagi proses metabolisme. Sebab itulah Vitamin B Complex adalah salah satu vitamin untuk badan letih dan lesu yang selalu disarankan.

CoQ Health Plus

CoQ Health Plus mengandungi coenzyme Q10 atau CoQ10. CoQ10 banyak terdapat di dalam mitokondria iaitu sel yang memainkan peranan penting dalam penghasilan tenaga. Kekurangan CoQ10 menyebabkan proses penghasilan tenaga akan terganggu dan menjadi salah satu punca badan mudah letih dan lesu. CoQ10 juga membantu meningkatkan peredaran darah.

ESP (Energizing Soy Protein)
Salah satu penyebab badan letih dan lesu adalah disebabkan kurangnya protein dalam diet seharian kita. Diet yang tinggi karbohidrat dan gula ringkas memudahkan kita cepat mengantuk dan lesu. Karbohidrat dan gula ringkas mudah diproses menjadi tenaga. Namun begitu tenaga yang diberikan hanya dalam tempoh yang singkat. Diet yang tinggi karbohidrat dan gula ringkas juga menyebabkan kita cepat lapar. Tidak seperti protein. Protein memberikan tenaga berpanjangan dan menyebabkan kita kenyang lama. Sebab itulah ESP adalah supplement tambahan yang sangat bagus untuk membantu masalah badan cepat letih dan lesu. Hal ini disebabkan ESP mengandungi kandungan protein yang lengkap. ESP juga bebas kolesterol dan lemak tidak seperti sumber protein lain seperti daging dan ayam. ESP bukan sahaja memberikan tenaga berpanjangan, malahan menyebabkan kita berasa kenyang untuk tempoh yang lama. Haaa.. boleh kurus lah macam tu kan.

Vita-C 500mg Sustained Released

Vitamin C merupakan nutrisi penting sebagai antioksida, membantu penyerapan zat besi, membantu penyembuhan luka dan menguatkan sistem imunisasi tubuh badan akibat serangan virus dan bakteria yang boleh menyebabkan keletihan dan kelesuan. Kajian menunjukkan vitamin C membantu penyerapan zat besi sehingga 2 kali lebih banyak. Vitamin C Sustained Released dilepaskan secara berperingkat untuk menyalurkan dan membekalkan vitamin C secara berterusan. Tubuh manusia normal memerlukan 500mg vitamin C setiap hari yang bersamaan dengan 7 biji oren. Akibat daripada kesibukan rutin harian, manusia sering mengabaikan pengambilan buah-buahan dan alternatifnya Vitamin C Sustained Released adalah suplemen terbaik untuk anda.

Ostematrix

Suplemen yang mengandungi kalsium, magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu kita mendapat cukup nutrient hanya dalam satu tablet. Kekurangan nutrient ini menyebabkan badan kita cepat berasa letih.

Siapa yang memerlukan kalsium?
Ibu hamil, ibu menyusu dan warga emas.
Individu yang tidak suka minum susu.
Selalu mengalami sakit pinggang, sakit kaki, sakit tumit, sakit sendi, sakit di bahagian tulang belakang, rasa bisa di tapak kaki, kebas atau terasa seperti kaki dicucuk-cucuk dengan jarum.
Cepat letih, lesu, mengantuk dan sukar untuk bangun tidur di waktu pagi.

Sekian perkongsian saya.

Jika anda memerlukan vitamin shaklee untuk membantu anda menangani keletihan,jangan malu untuk menghubungi saya:-

whatapps/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Kerana tersalah pilih skincare,kulit muka ku pedih.

Tahun lalu telah berlaku satu insiden yang saya tidak akan ulangi lagi.Hanya kerana terpikat dengan iklan dan pujukan penjual skincare saya sanggup memakai nya kerana ianya hadiah birthday dari sang suami.

Lagipun sepupu dan ipar saya pun guna jenama skincare yang sama.kulit muka mereka pun semakin cantik.saya apa lagi nak tambah cantik lagi lah juga.wanita memang tidak dinafikan mesti sukakan kecantikan.Tidak mau kalah.

Saya pakai pada mulanya ok.3 hari kemudian kulit pipi saya mula menggelupas dan gatal.jadi saya teruskan saja lah sebab beranggapan ianya proses body adjustment.

Tetapi lama kelamaan saya tidak tahan sebab pedih.Pada hari terakhir tahun lalu sebelum christmas, saya bekerja dengan muka yang bengkak.terpaksa letak bedak lebih supaya orang tidak perasaan.

Saya terus menghubungi kawan saya yang pernah mengalami masalah yang sama dan dia juga seorang pemilik butik kecantikan.

Dia nasihatkan saya beberapa tip untuk mengawal bengkak,gatal dan kulit muka yang mengelupas.

Ini adalah beberapa tip yang saya lakukan waktu itu.

-Rehatkan kulit muka daripada sebarang kosmetik.

-pipi yang merah dan bengkak waktu itu saya sapu dengan vaselin.

-2 hari muka saya cuci dengan air suam sahaja tanpa pencuci muka.

-lepas tu saya cari pencuci muka cetaphil yang jenis cleansing for gentle skin.(dapatkan di farmasi )

-facial treatment di butik kecantikan kawan saya tu.

-saya amalkan set detox shaklee dan set cantik untuk pulihkan secara dalaman.

2 minggu kemudian kulit muka saya semakin pulih dan extra glowing pula jadinya.Bersyukurnya kepada Tuhan kulit saya cepat pulih.

Sini saya kongsikan set detox dan set cantik shaklee yang banyak membantu saya waktu itu.

sebelum ini pun amalkan hanya beberapa vitamin yang basic sahaja.

Alfafa compleks- detox keseluruhan tubuh.menyingkirkan toksik dari tubuh.saya makan dan malam sebagai masker.

Vivix- sebagai detox juga.ianya memperbaiki kulit dari peringkat sel lagi.

Garlic compleks-sebagai antibiotik semulajadi

Omega guard- anti keradangan

Esp-protein yang memberi makanan kepada sel agar sel baru tu lebih sihat.

Vitamin c-membantu pembentukan collagen tubuh dan mempercepatkan kulit saya sembuh.saya makan dan buat masker.

B compleks-anti stress terutamanya waktu itu dan ianya dalam set cantik.

Nasihat saya sebelum menggunakan sebarang jenama skincare sila pastikan kulit kita jenis apa.

terdapat 3 jenis kulit iaitu:

Kulit jenis normal

Kulit jenis berminyak

Kulit jenis kombinasi

Tetapi pastikan anda berjumpa dengan perunding kecantikan yang bertauliah.jika tersilap dan lambat diatasi boleh menyebabkan kanser kulit.

Sekian perkongsian saya hari ini.

Kitobu Ecofarm Lodge & Recreation

Cuti panjang bermula lagi.Pelbagai rancangan mesti suda di atur untuk membawa anak anak pergi bercuti.

Saya cadangkan pergi lah tempat ini.Kitobu Ecofarm Lodge and Recreation.Kamu tidak akan menyesal membawa family beriadah ke sini.nilai kehidupan ala ala rumah ladang ada di sini.

Bulan Julai lalu kami berpeluang ke sini.Masa tu masih banyak yang belum siap sepenuhnya.tapi sudah cukup mengembirakan keluarga kecil saya.

Kami berpeluang pegang dan bermain dengan arnab.haiwan lain just dapat lihat saja masa tu.tapi bila melihat Pages rasmi kitobu ecofarm lodge & recreation,banyak perubahan yang sudah di buat.

Ini membuatkan kami teruja ke sana sekali lagi.Kami akan datang nanti untuk menikmati suasana yang menjanjikan keseronokan kepada anak anak terutamanya.

Saya belanja beberapa gambar semasa kami ke sana pada bulan Julai lalu.ada juga saya ambil daripada pages rasmi mereka.

Kandang arnab semasa bulan Julai lalu

Ini gambar yang saya ambil semasa kami mengunjungi tempat ini pada 7/7/2017.Selepas itu banyak perubahan suda di buat dan semakin cantik.Teruja bila tengok naiktaraf yang telah dibuat.di bawah saya kongsikan gambar terbaru Kitobu Ecofarm & Recreation.

Kredit: pages rasmi Kitobu Ecofarm &Recreation.

Bila berkunjung di sini perlu ikut peraturan premis lah kan.Ini demi kebaikan bersama juga.

 

 

Ini merupakan senarai aktiviti yang boleh dilakukan di Kitobu Ecofarm &Recreation.Saya mau cuba camping disini nanti bersama keluarga.Sebab anak anak kami masih kecil jadi saya rasa untuk permulaan aktiviti camping2 ni boleh bermula di sini.selamat bagi saya.

Tidak salah berancang apa aktiviti yang mau di buat sini nantikan.Angan2 dulu nanti tinggal jalankan saja.

 

Bangun awal pagi boleh kasi makan ni itik2 dan kutip telur itik.Memang kotor tetapi seronok.Lepas itu boleh juga mandi terus.Saya bayangkan kalau c carl sini,mesti geli pada mulanya tapi bila tu itik2 berebut makanan yang di bagi pasti tidak puas hati kalau hanya sekali saja di beri peluang.Kalau c awon saya risau pecah tu telur dia buat mainan.

 

Ini arnab bulu macam kucing kan.Paling lah nanti c awon suka.silap2 dia dukung2 sepanjang disana.sama juga kura-kura gambar di bawah,anak-anak saya peminat kura-kura.

Tengok ini pemandangan sejuk mata memandang.aman damai.dibawah saya share gambar pengunjung yang pernah kesini.semoga terhibur.

 

Semoga impian keluarga kami menjadi kenyataan.kalau anda berminat ke sini boleh hubungi pengurus ladang ini di talian 012-8346689.kamu akan di layan sangat baik.

SEKIAN

 

 

 

Cegah penyakit kencing tikus dengan kuatkan sistem imuniti tubuh

Bulan lalu kami dikejutkan dengan berita anak perempuan  kawan kami yang tinggal di bandaraya terkena penyakit kencing  tikus.

Kawan kami pada mulanya menyangka anak nya hanya  mengalami demam biasa terus terkejut dan panik bila pihak hospital memaklumkan  anak nya perlu masuk wad kerana mempunyai gejala penyakit kencing Tikus.

Kami yang berada di sini hanya mampu berdoa jarak jauh mohon pertolongan Tuhan untuk menyembuhkan nya.

Baru-baru ini terjumpa dia bersama dengan anak perempuan di Pekan.Syukur anaknya sudah sihat.sempat bercerita dan dia memaklumkan anak nya sudah berhenti kerja dan berpindah balik di sini.

Dia mengatakan kerja boleh cari lagi tapi nyawa  tiada gantinya.Dia juga kesal kerana kurang pengetahuan tentang penyakit ini menyebabkan dia hampir kehilangan anak perempuannya.

Jadi berhati-hati jika mempunyai gejala penyakit ini.meskipun 1-2 gejala terus lah berkejar ke klinik berdekatan bagi mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

Continue reading »

G6PD diwarisi dari keturunan

Saya terpanggil menulis tentang G6PD kerana saya tiba-tiba dihubungi oleh seorang aunty di facebook bertanya soalan tentang topik ini dan penyakit SLE.Aunty ini sangat risau cucunya yang baru lahir disahkan mengalami kekurangan enzim ini.

Kali ini kita belajar tentang G6PD dulu ya.SLE saya study dulu betul-betul.Anda pun belajar lah juga ya.kita sharing pengetahuan.anda boleh tinggalkan sharing di bahagian komen ya.

G6PD ialah singkatan nama enzim Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase, yang terdapat di dalam sel darah merah. Ia bertindak dalam melindungi sel darah merah daripada pecah (hemolisis) bila terdedah kepada ubat-ubat tertentu, makanan atau jangkitan.

Menurut Konsultan dan Kardiologis Pediatrik Hospital Pantai Kuala Lumpur, Dr. Azam Mohd. Nor, G6PD bukan sejenis penyakit atau kecacatan, tetapi merupakan masalah kekurangan enzim keturunan yang terdapat dalam sel darah merah manusia.

Kekurangan enzim ini menyebabkan sel darah merah mudah pecah apabila penghidap terdedah kepada bahan-bahan yang tidak dibenarkan.

Katanya, ini boleh berlaku apabila sel darah tidak lagi mampu mengangkat oksigen ke seluruh badan dengan berkesan sehingga mengundang pelbagai gejala lain yang lazimnya mula dikesan sejurus bayi dilahirkan.

walaupun kes kematian disebabkan G6PD tidak banyak, penghidapnya sangat tinggi dalam kalangan rakyat negara kita kerana faktor keturunan.

Biarpun tidak berbahaya, namun bagi bayi atau kanak-kanak G6PD boleh membawa kepada komplikasi lain seperti kekuningan dan kerosakan otak yang boleh menyebabkan terencat akal.

ketika peringkat bayi baharu dilahirkan ialah bayi yang menghidap G6PD mudah mendapat jaundis (kekuningan) dan tahap jaundis mereka mudah naik secara mendadak sehingga boleh menyebabkan kerosakan otak.


Cara mengawal

Kekurangan enzim G6PD ini adalah diwarisi dari keturunan dan tiada satu rawatan yang khas dapat menyembuhkan G6PD kerana penghidapnya tidak perlu dirawat jika tidak menunjukkan sebarang komplikasi yang lebih buruk.

Apa yang perlu di lakukan oleh penghidap atau ibu bapa penghidap adalah perlu memastikan anak-anak mereka tidak melakukan perkara yang membolehkan sel darah merah pecah.

Berikut adalah perkara yang perlu dielakan dan ubat yang boleh diberikan.


Makanan dan herba yang perlu dielakkan

• Kacang parang (fava beans)

• Ubat China

• Chuen Lin

• San Chi

• 13 herbs

• 12 herbs

• Ubat tradisi lain (dapatkan nasihat doktor)

Bahan lain yang mesti dielakkan

• Ubat gegat (moth balls)

• Ubat nyamuk yang mengandungi pyrethium

Ubat yang mesti dielakkan

• Acetanilide

• Doxorubicin

• Furazolidene

• Methylene Blue

• Nalidixic acid

• Niridazole

• Nitrofurantoin

• Phenozopyridine

• Primaquine

• Sulfamethoxazole

• Bactrim

Ubat yang boleh di berikan dengan dos terapeautik.



• Paracetamol

• Ascorbic acid

• Aspirin

• Chloramphenicol

• Chloroquine

• Colchicine

• Diphenhydramine

• Isoniazid

• Phenacetin

• Phenylbutazone

• Phenytoin

• Probenecid

• Procainamide

• Pyrimethamine

• Quinidine

• Streptomycin

• Sulfisoxazole

• Trimethoprim

• Tripelennamine

• Vitamin K

• Mefloquine

Tanda-tanda jika sel darah merah penghidap pecah.

Tanda-tanda yang terjadi sekiranya sel darah merah pecah (hemolisis) termasuk : Akibat daripada kekurangan darah

• kelihatan pucat

• tidak bermaya (atau keletihan yang teramat)

• pening

• degupan jantung yang laju

• sukar bernafas

• sakit dada

Akibat daripada hemolisis

• jaundis (kekuningan)- boleh dilihat pada mata putih atau kulit, warna air kencing seperti air teh O atau Coca-Cola.


Vitamin shaklee yang boleh diberikan kepada penghidap kekurangan enzim G6PD.



Kekurangan enzim G6PD memang banyak perkara dielakkan.Tetapi itu tidak bermakna ianya menghalang seseorang untuk mencukupkan kekurangan nutrisi dalam tubuh untuk meningkatkan kualiti hidup.
Sini saya sarankan beberapa vitamin yang boleh di ambik oleh mereka untuk meningkatkan kualiti hidup.
Dewasa-

Vitalea iron formula,vitamin c dan Vitamin B compleks
Kanak-kanak-

vitalea for children,omega guard dan mealshake.
Ibu berpantang dan ibu menyusu-

Vitalea iron formula,Vitamin B compleks,ostematrix dan Vitamin C.


Peringatan mesra:-

Sebarang pengambilan vitamin perlu dirujuk dengan dokter terlebih dahulu.
Maklumat lanjut.

Berikut testimoni ibu yang berpantang dan ibu menyusu bayi G6PD dengan vitamin shaklee

Bagi memudahkan anda mendapatkan vitamin yang berkaitan,anda boleh menghubungi saya.saya boleh membantu menyelesaikan permasalahan anda.

whatapps/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Tip dan cabaran ibu menyusu yang berkerjaya seperti saya

pengedar sah shaklee readystock

ibu menyusu

Kawan saya baru saja selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang comel.Kelahiran yang sangat2 di rindukan setelah berkahwin selama 11 tahun.Pasangan ini juga baru sahaja mengangkat seorang anak lelaki yang sekarang berumur setahun 2 bulan.Sungguh anak ini membawa berkat kepada kawan saya.

Saya terpanggil untuk menulis tentang breastfeeding hari ini,kerana kawan saya ini sangat teruja untuk belajar bagaimana menyusukan anaknya.Bermacam-macam soalan di Tanya antaranya Cara untuk memeriahkan susu badan.Sini saya akan kongsikan beberapa tip panduan bagi ibu menyusu.

Tetapi malam ini saya mulakan perkongsian saya dengan pengalaman saya sendiri menyusukan anak saya c awon.Buat pengetahuan kalian,saya masih menyusu kan anak saya awon sekarang 2 tahun 6 bulan.walaupun bukan lagi sepenuh masa tapi cukup membuatkan saya menolak bila kena kursus kerja yang bermalam, hiking atau pelayanan gereja yang perlu bermalam.kalau kursus 2 hari sanggup berulang alik jika dekat.

Sebagai mummy yang menyusu kan anak sebenarnya memerlukan ketahanan fizikal dan mental.Tetapi itu bukan halangan buat saya untuk tidak meneruskan niat menyusukan awon sehingga sekarang.Melihat dia membesar dengan sihat sudah cukup membahagiakan hati saya.

pengedar sah shaklee readystock

manfaat yang diperolehi daripada susu formula vs susu ibu

Sepanjang saya menyusukan awon sepenuh masa hampir setahun,saya dapat rasakan ikatan Kasih sayang kami yang erat.buktinya sehingga sekarang dia amat manja dengan saya berbanding abangnya Carl.

Awon juga jarang sakit kerana dia mempunyai antibodi yang kuat.Tapi bila sakit sahaja memang saya susah hati.Awon tidak suka makan ubat berbanding Carl.campur di susu kah? Di jus kah? Memang tidak berjaya.Cara nya menangis lah di peluk makan ubat.bayang kan kalau bermacam jenis ubat perlu di beri makan.Habis suara menangis.

Tapi awon mudah makan minyak ikan dan vitamin c.makanan lain seperti sayur brakoli ,buah buahan pun dia makan kecuali durian.syukur lah tiada alahan dan tidak memilih.saya harapkan awon macam tu hingga dewasa.orang kata ikut waktu ibu mengandung jika memilih makan dan kurang makan makanan berkhasiat,anak pun macam tu.Kesahihan nya saya tidak pasti pula.

Mungkin satu kebetulan waktu mengandung anak pertama c carl,saya raja makan buah terutama durian.Di usia kandungan 6 bulan keatas terkena musim buah.saya makan macam macam buah terutama durian.sembunyi sembunyi beli dan makan.Nasib tiada apa-apa.Kepada ibu mengandung jangan buat perkara ini.Peringatan keras kerana boleh membahayakan kandungan.

Kandungan kedua,saya lebih berilmu daripada sebelum itu.saya sedaya upaya makan makanan seimbang walaupun mengalami morning sickness.Saya rajin Google dan mempunyai group yang mempunyai ramai ibu menyusu.Jadi saya tidak keseorangan.Kami sentiasa saling memberi semangat sesama ibu menyusu.

Sepanjang menjayakan program penyusuan susu ibu,saya tidak lekang daripada cabaran cabaran.Tapi apa yang penting keluarga saya terutama suami dan ibu saya sendiri memberi sokongan sepenuhnya.mereka lah tulang belakang menjayakan niat saya ini.

Antara cabaran saya rasakan sepanjang proses menyusukan anak ni adalah:-

🍀 Kurang simpanan EBM

Kurang yakin boleh menyusukan anak sepenuh masa pada mulanya.membeli Breast Pam agak terlambat.Baby sudah berusia 2 bulan.Jadi kepada ibu mengandung perlu sediakan breast Pam yang sesuai sebelum bersalin.Ini kerana seminggu selepas melahirkan sahaja ibu perlu kan pam untuk mengumpul stok susu.

🍀 Stress

Saya kadang2 stress dengan kerja di tempat kerja dan rumah.ini membuatkan susu ibu kurang dan tidak mencukupi untuk c awon dan mengumpul sebagai simpanan.Jadi saya perlukan makanan tambahan untuk membantu memeriahkan kembali susu ibu.

Nasihat saya kepada ibu menyusu Cari makanan tambahan yang selamat,berkesan dan semulajadi.Jangan lupa minta nasihat dokter.Selain itu amalkan pengambilan makanan seimbang juga.

pengedar sah shaklee readystock

pemakanan ibu menyusu

🍀 Pelekapan yang betul

Awal kelahiran c Awon saya betul2 bermula daripada zero pengalaman penyusuan susu ibu secara praktikal.walaupun ini adalah kelahiran anak kedua.Sebab anak pertama c Carl tidak menyusu badan.

Jadinya teknik menyusu tu saya just praktik masa ini lah.Saya mengaku stress juga pada mulanya untuk menyusukan awon kerana teknik pelekatan tidal betul.

Teknik pelekapan yang betul mustahak untuk memastikan anak mendapat bekalan susu yang cukup untuk keperluan tumbesarannya dan mengelakkan payudara ibu mudah melecet atau luka.

Adalah sesuatu yang normal jika ibu mengalami puting melecet atau merekah pada minggu-minggu pertama kelahiran dan ia akan beransur pulih secara perlahan-lahan.”, kata Nor Fazila.

Syukur ada jururawat yang prihatin dengan masalah puting melecet Dan merekah.Cara merawatnya hanya dengan susu ibu itu sendiri.

pengedar sah shaklee readystock

posisi dan pelekatan yang betul semasa menyusu kan anak

Rasanya setakat ini dulu perkongsian pengalaman saya sebagai ibu menyusu.moga lepas ini anda ikuti terus perjalanan blog saya.sebab masih banyak topic yang akan saya kongsikan.terima Kasih membaca hingga akhir.

Jika anda mencari info Cara berpantang dan cara memeriahkan susu ibu seperti yang saya amalkan boleh klik link ini berpantang dan memeriahkan susu ibu 

 

Apa itu Batuk Kering atau Tibi

BATUK KERING ATAU PENYAKIT TUBERKULOSIS (sering digelar tibi) adalah jangkitan bakteria Mycobacterium tuberculosis, yang biasanya menyerang paru-paru (TB pulmonari) dan ia juga mampu menyerang sistem saraf tunjang (meningitis), sistem limfa, sistem peredaran (TB miliari), sistem genitourinari, tulang, sendi dan lain-lain.

Suatu ketika dahulu,di Negara kita Malaysia penyakit Tibi pernah menjadi pembunuh utama kepada penduduk di negara ini (ketika itu Tanah Melayu -Malaya) di antara tahun 1945 hingga 1957.Syukur kini, secara umumnya, terdapat penurunan trend kadar insiden batuk kering di Malaysia iaitu pada kadar dua peratus setahun sejak sepuluh tahun lepas.

Gambar Mycobacterium tuberculosis

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga mendapati imunisasi BCG yang diberikan kepada bayi baru lahir tidak memberi perlindungan sepenuhnya terhadap jangkitan batuk kering. Imunisasi BCG hanya melindungi kanak-kanak daripada mendapat penyakit batuk kering yang teruk. Apabila kanak-kanak meningkat dewasa, risiko jangkitan ini adalah sama dengan orang dewasa lain yang tidak mendapat imunisasi BCG.

WHO menetapkan dua sasaran utama menjelang 2005 iaitu mengesan sekurang-kurangnya 70 peratus kes baru batuk kering kahak positif dalam masyarakat dan menyembuhkan sekurang-kurangnya 85 peratus daripada mereka yang dikesan. Malaysia telah mencapai sasaran ini sejak tahun 2002.

Batuk kering atau tibi

Walaupun penyakit Tibi di Negara kita dalam keadaan terkawal,namun amat penting kita mengetahui tanda dan gejala penyakit ini.Ini kerana salah satu kegagalan penyembuhan penyakit ini adalah pesakit lambat menerima rawatan dan kurang nya pengetahuan tentang penyakit Tibi.

Tanda dan Gejala Penyakit Tibi

  • Batuk selama 2 minggu atau lebih, kadang kala berdarah.
  • Batuk yang berkahak, berwarna kekuningan/ kehijauan.
  • Hilang selera makan.
  • Mengalami penurunan berat badan.
  • Demam, selalunya berpeluh pada waktu petang dan malam.

Golongan yang berisiko mendapat penyakit Tibi

Menyerang tidak kira kaum, bangsa atau umur, namun kumpulan berisiko tinggi adalah:

  1. Mereka yang dijangkiti AIDS (virus HIV).
  2. Mereka yang mendampingi pesakit batuk kering.
  3. Rakyat asing daripada negara yang mempunyai kadar jangkitan batuk kering yang tinggi.
  4. Sesetengah bangsa dan etnik minoriti.
  5. Mereka yang kekurangan zat dan vitamin.
  6. Pemabuk dan penagih dadah yang dijangkiti HIV.

Cara Jangkitan

Pesakit tibi paru-paru yang aktif biasanya mengalami batuk. Setiap kali batuk, mereka mengeluarkan titisan –titisan halus yang mengandungi kuman tibi.Penyakit tibi adalah “jenis” penyakit sebaran udara”.

Dengan itu, penyakit tibi berjangkit dari seorang kepada yang lain melalui udara- apabila pesakit tibi batuk atau bersin. Mereka yang menyedut udara yang mengandungi titisan-titisan halus (yang ada kuman tibi) berkemungkinan akan dijangkiti penyakit tibi.

Mengesan Penyakit Tibi

  • Segerakan berjumpa doktor, sekiranya batuk selama 2 minggu atau lebih.
  • Pemeriksaan kahak dibuat untuk mengenalpasti kuman tibi.
  • Ujian kahak dapat dibuat di hospital/ klinik kesihatan.
  • Pemeriksaan x-ray dada juga dapat membantu mengesan kuman

Pencegahan Penyakit Tibi

  1. Bayi-bayi yang baru lahir mestilah diberikan suntikan BCG. Dapatkan dos ke-2, sekiranya tiada bekas parut dan pada umur 12 tahun.
  2. Biarkanlah rumah dimasuki cahaya matahari sebanyak mungkin. Cahaya matahari dapat membantu membunuh kuman tibi yang terapung diudara.
  3. Bukalah tingkap pada waktu siang, bagi peredaran udara yang sempurna membantu mencegah tibi daripada merebak.
  4. Amalkan cara hidup sihat bagi meningkatkan system imuniti tubuh melawan penyakit.

Tingkatkan system imuniti tubuh

Sebagai langkah pencegahan kita perlu amalkan cara hidup yang sihat.Ianya sekurang-kurangnya mampu kurangkan risiko mendapat penyakit Kronik dengan peningkatan kualiti kesihatan dalam kehidupan melalui pengambilan nutrisi makanan yang mencukupi.Dengan cara ini secara tidak langsung menaikkan tahap kecergasan, kestabilan emosi dan kualiti tidur.

Saya dengan sukacitanya menjemput anda membaca entri saya seterusnya bagi mendapatkan maklumat cara mengelakkan penyakit Kronik menyerang kita.

Anda juga boleh mendapat info cara bersenam yang mudah di rumah dengan klik sahaja link ini jom bersenam di rumah

dan juga cara menyediakan juadah makan malam yang mudah bagi ibu berkerjaya dengan klik link jom masak mummy

Ibu berkerjaya pun boleh sediakan makan malam

Ibu berkerjaya pun boleh sediakan makan malam

Ibu masak sedap

Seronoknya jika ibu selalu dirumah dan tidak bekerja.Tidak perlu singgah makan makanan kedai.Sarapan di sekolah ,tengahari pun makan di sekolah atau taska dan makan malampun singgah kedai untuk makan.Bosan lah jika hari-hari begini.
Ini salah satu rungutan anak-anak jika ibu berkerjaya.Ibu juga berasa terkilan kerana tidak dapat memasak untuk keluarganya kerana kesibukan,keletihan atau tidak mempunyai masa.

Alangkah baiknya sekiranya ibu boleh memasak sendiri hanya makan malam meskipun penat.Apa yang penting ,khasiat makanan tetap terpelihara kerana kita sendiri yang menetapkan bahan masakan.Jawapannya ibu masih boleh memasak walaupun berkerjaya.

Bukan lah perlu memasak makan malam secara dramatik dengan menu yang berbagai bagai cukup lah memadai menu ringkas tapi memenuhi khasiat piramid makanan.

 

Ini saya sertakan  11 tip untuk membantu para ibu bekerjaya untuk memasak sendiri hidangan makan malam untuk keluarga.
1. Senaraikan menu harian.

Buat senarai menu untuk seminggu atau 2 minggu kemudian ulangi.tidak salah mencuba menu baru tapi biar menu baru itu anda cuba semasa cutiatau hujung minggu untuk mengelakkan masa banyak terbuang.Anda boleh membuat senarai menu bersama anak-anak dan suami untuk mengetahui menu yang mereka boleh terima atau tidak.
2. Ke pasar seminggu atau dua minggu sekali.
Selepas membuat senarai menu,boleh lah anda senaraikan pula bahan dalam satu kertas dan ke pasar lah untuk membeli bahan-bahan yang diperlukan.Ini ,supaya anda dapat membuat perancangan menu yang sudah disediakan awal.Ini menjimatkan masa anda untuk menyediakan makan malam keluarga anda.
3. Segera simpan secara sistematik di dalam peti sejuk

Ibu berkerjaya pun boleh sediakan makan malam

Susunan sistematik

Selepas ikan dan sayur dibersihkan,susun mengikut jadual memasak anda.jangan simpan secara longgok kerana ia menyukarkan anda mengambilnya apabila ia beku.Anda boleh asingkan ikan dan daging dalam plastik mengikut hari dan keperluan sekali makan.Ini boleh memastikan bahan mentah sentiasa segar dan mengelakan pembaziran jika masak lebih.
4. Menu biar lah ringkas
Jangan lah biasakan diri dan keluarga disajikan 4 ke 5 jenis lauk setiap waktu makan malam.Maksimum 2 hidangan sudah memadai.Paling mudah pilih lauk yang ada kedua-duanya sekali,lauk dan sayur.
5. Menu lengkap tetapi ringkas
Menu nasi goreng.mi atau bihun goreng,spagheti dan juga hidangan ayam atau daging boleh dijadikan menu lengkap denganmenambah sayur-sayuran di dalamnya.
6. Sediakan bahan menumis dan rempah lebih awal.
Ikut jadualmenu yang sudah anda sediakan.Memasak makin mudah apabila bawang merah,bawang putih dan cili sudah sedia dikisar.Anda boleh membuat pes iaitu cili ,bawang dan rempah ratus sudah siap ditumis.ianya boleh disimpan beku dalam bekas kecil didalam bekas kecil di peti sejuk.
7. Biasakan diri supaya bijak melakukan pelbagai kerja.

Ibu berkerjaya pun boleh sediakan makan malam

Kerja di dapur yang cekap

Ubah dan biasakan diri untuk bekerja dengan laju.Rancang masa memasak anda.contohnya memasak nasi dan membakar ayam berjalan serentak.Dapur sebelah pula boleh menumis sayur.30 minit atau 40 minit sahaja dan selepas ahli keluarga anda sudah siap mandi,hidangan makan malamsudah tersedia di atas meja makan.
8. Memasak sambil membasuh
Ini supaya sinki tidak penuh dengan peralatan kotor.Jangan gunakan begitu banyak pealatan memasak sebaliknya guna yang sama.Selesai menggunakan mangkuk membersih ikan,terus basuh dan guna untuk membasuh sayur.

9. Dapur,singki bersih

Ibu berkerjaya pun boleh sediakan makan malam

Ringan tulang membantu

Pastikan dapur dan singki anda bersih sebelum tidur.Pinggan dan mangkuk dan peralatan memasak pastikan di basuh dan di susun rapi. Latih lah suami dan anak anak supaya ringan tulang membantu anda di dapur kerana anda ibu berkerjaya maka ahli keluarga perlu prihatin dalam bab ini.
10. Ada yang boleh dimasak awal.
Sekiranya menu anda nasi goreng,bolehlah memasak nasi awal sebelum anda pergi kerja.petang balik dari kerja anda boleh terus memasak.Apatah lagi ayam dan sayur sudah sedia di potong dan tersedia dalam peti sejuk.
11. Gantikan nasi
Latih keluarga anda supaya tidak cerewat jika hidangan waktu makan malam tidak berasaskan nasi.boleh selang selikan dengan mi atau bihun.Mereka harus di latih tanpa tambahan nasi pun masih boleh kenyang.

 

Ibu berkerjaya pun boleh sediakan makan malam

Sajian lengkap satu menu

Jadi para ibu berkerjaya boleh lah kan menyediakan makan malam untuk keluarga anda.Lebih berkhasiat dan selamat.Anda suda boleh mula merancang menu sekarang.
Semoga entri saya bermanfaat kepada anda ibu bekerjaya.Jika anda masih risaukan tahap kesihatan anak-anak anda dan mencari vitamin mengoptimumkan kesihatan mereka boleh klik vitamin anak bagi info seterusnya.

Ibu perlu tenaga tambahan untuk melakukan semua perkerjaan di tempat kerja dan rumah.kena tambah vitamin bagi wanita yang serbaboleh ni.jemput baca untuk vitamin wanita 1 dan vitamin wanita 2.

 

Sekian terima kasih membaca.