Keguguran di awal kehamilan dan puncanya

Statistik kebarangkalian untuk ibu hamil dan gugur agak tinggi iaitu antara 30 ke 40%.Keguguran sama ada yang berlaku secara kita sedar atau tidak sering terjadi semasa 20 minggu pertama.

Tiada hati seorang ibu yang tidak terguris jika anak yang di kandung jatuh kerana keguguran.Apa lagi jika ianya memang dinantikan sekian lama.Hati untuk pulih mengambil masa yang lama untuk sembuh.Mungkin menjadi trauma untuk kandungan seterusnya.

Begitu lah yang saya alami semasa menerima penerangan daripada dokter bahawa kandungan saya tinggal kantung ketika itu.Dokter tidak dapat mengesan denyutan jantung janin ketika itu.usia kandungan waktu itu sekitar sebulan lebih.

Saya diberi peluang 2 minggu lagi untuk memastikan ianya benar tiada lagi.Sebab ketika itu saya tidak ingat tarikh terakhir saya datang bulan.Anak yang kedua saya awon masih menyusu badan walaupun bukan sepenuh masa.

Selepas 2 minggu saya datang lagi untuk pemeriksaan dan menjalani ultrasound.Hasil pemeriksaan dokter mengesahkan saya mengalami keguguran dan perlu ke hospital untuk tindakan seterusnya.Pihak hospital beri peluang 2 minggu lagi agar janin jatuh dengan sendirinya.

SEBAB SEBAB BERLAKUNYA KEGUGURAN

Sebenarnya ada banyak sebab mengapa keguguran boleh berlaku.Tapi apa yang saya kongsikan ini lebih yang saya rasakan penyebab berlakunya keguguran pada kandungan saya.

Saya menyokong pendapat kebanyakan doktor dan pakar sakit puan bersetuju antara punca keguguran yang utama, terutamanya di saat awal trimester, adalah berpunca daripada abnormaliti kromosom pada embrio.

Mereka berpandapat daripada aspek positif keguguran, ia sebenarnya menghalang para ibu daripada melahirkan anak-anak yang cacat.

Apabila terdapat kecacatan genetik, seperti contoh terlebih atau terkurang kromosom, badan kita secara semulajadi akan menghalang pertumbuhan embrio tersebut.

Dalam erti kata lain, hanya embrio yang benar-benar sempurna dan sihat sahaja yang dapat terus hidup dalam rahim. Cukup indah dan baik perancangan Tuhan, bukan?

Pendapat saya untuk membolehkan badan kita mampu mengenal pertumbuhan sel yang pelik,kita harus mempunyai cara hidup yang sihat.

Amalkan pemakanan yang seimbang,bersenam secara konsisten dan pengambilan vitamin untuk mencukupkan nutrisi yang tidak mampu badan kita hasilkan atau tidak cukup daripada pemakanan.

Jika anda penggemar kopi atau sebarang minuman yang mengandungi kafein seperti saya,jom lah berusaha untuk hentikan sebelum mengandung lagi.

Ini kerana menurut NHS UK, pengambilan kafein melebihi 200mg sehari akan meningkatkan kemungkinan keguguran sebanyak dua kali ganda! Kajian menyatakan bahawa kafein yang diminum itu akan mengganggu plasenta dan membantutkan pembesaran fetus.

Secawan air teh mempunyai lebih kurang 75mg kafein dan secawan kopi mempunyai 100mg kafein. Jumlah kafein di dalam badan turut boleh bertambah jika kita mengambil air soda, bar coklat dan minuman tenaga pada hari yang sama.

TANDA – TANDA KEGUGURAN
Terdapat beberapa tanda keguguran yang di alami oleh seorang ibu tetapi di sini saya kongsikan tanda tanda keguguran yang saya alami saja ya.Sebab kandungan saya masih di awal kandungan.

☘️KETIADAAN DENYUTAN JANTUNG BAYI
Masa pemerikasan dokter, ini lah terjadi.Dokter nasihatkan saya kena selalu aware dengan denyutan jantung bayi. Ini adalah tanda tanda keguguran yang perlu diambil berat.

Denyutan jantung bayi biasanya boleh dikesan melalui ultrasound scan. Jika denyutan jantung bayi tidak boleh dikesan, ia mungkin menjadi satu tanda bahawa bayi telah mati dan tidak berkembang.

☘️KEHILANGAN TANDA KEHAMILAN
Saya pada awal kandungan,biasalah nak makan itu nak makan ini dan morning sickness.Tapi masuk minggu ke 8 saya rasa badan saya terasa kembali kepada normal dimana tanda kehamilan seperti mabuk hamil, keletihan, sakit belakang telah hilang.

Dokter suda merasakan saya mengalami keguguran kerana kemungkinan tahap hormon telah jatuh dimana hormon tersebut tidak lagi mengekalkan kehamilan apabila semua tanda kehamilan telah hilang.

☘️PENDARAHAN
Saya alami pendarahan faraj yang bertompok-tompok dan semakin banyak pada mulanya.Ia menjadi lebih kerap dan sekali sekala.

Pendarahan merupakan salah satu tanda keguguran, tetapi menurut dokter ia juga boleh terjadi pada kehamilan yang normal.

☘️SAKIT
Saya mengalami kekejangan pada pelvis, sakit perut yang berterusan dan sakit pada bawah belakang. Saya merasa sakit berterusan sehingga beberapa hari sebelum pendarahan terjadi.

Sakitnya disusuli sesuatu benda yang keluar daripada faraj.Itu adalah kantung yang keluar yang saya nampak.

BERPANTANG CARA IREACH

Selepas di sahkan kandungan saya memang tiada denyutan jantung dengan ultrasound scan kali kedua dan tanda tanda keguguran pun suda nampak.

Saya terus kan vitamin semasa hamil ke berpantang kerana itu lah keistimewaan vitamin Shaklee.Hanya ada beberapa vitamin saya tambah untuk mendapat kesihatan yang optimum.

VIVIX
Saya minum sesudu sehari selepas saya mengalami pendarahan bertompok tompok.Vivix tidak boleh di ambik oleh ibu hamil ya.AMARAN KERAS.

Saya minum pun setelah mengesahkan memang denyutan jantung tiada lagi.vivix sangat istimewa.

Bagaimana VIVIX bertindak ke atas sel tubuh manusia

Cell Defence : mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit.

Cell Energy : memberi tenaga kepada sel yang lemah

Cell Repair : membaiki sel yang telah rosak

Cell Performance : meningkatkan prestasi sel

Berpantang dengan Vivix badan terasa cepat bertenaga dan proses janin tu keluar cepat selesai.

Sekian perkongsian pengalaman semasa saya mengalami keguguran baru baru ini.Tujuan saya kongsikan pengalaman saya ini adalah sebagai sumber inspirasi para ibu yang senasib dengan saya.

Tiada yang lebih memahami selain daripada ibu yang pernah melaluinya.Saya sendiri menerima ramai kata kata semangat daripada ramai ibu2 di sekeliling dan mereka mendoakan saya.Itu yang menjadi kekuatan kepada saya untuk cepat sembuh dan bersemangat.

Akhir kata daripada saya teruskan hidup dan ingat lah pasti rezeki yang lain akan Tuhan berikan indah pada waktunya.

Jika korang perlukan vitamin shaklee seperti set hamil,set berpantang dan vivix atau sebarang pertanyaan vitamin lain,boleh lah hubungi saya

whatapps/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Gastrik menyerang

Gastrik menyerang !!!!!

Itu yang terjadi pada saya bulan lalu.terlalu banyak makan benda masam menyebabkan perut saya berasid.

Saya memang mempunyai sejarah gastrik sewaktu di sekolah menengah lagi.Tapi sudah terlalu lama tidak timbul.kali ini ianya timbul kembali kerana makan buah dalam kuantiti yang banyak.

Perit rasanya sehingga pitam.berikut saya kongsikan info yang boleh ketahui tentang gastrik.

CEGAH GASTRIK SEBELUM TERJADI

Sebelum kita cerita tentang petua yang boleh digunakan ketika di serang gastrik,kita ketahui dulu cara mencegahnya.mencegah lebih baik daripada merawat.

Berikut adalah cara mencegah gastrik:

1. Makan mengikut waktu yang tetap setiap hari.

2. Minimum atau jauhkan terus makanan ringan, jeruk kering atau basah.

3. Minimumkan pengambilan minuman bergas dan alkohol.

4. Minimumkan pengambilan cuka dan makanan pedas-pedas.

5. Amalkan lah minum susu setiap hari kerana susu bersifat alkali dan boleh mengurangkan keasidan perut.

TANDA TANDA GASTRIK

1. Sakit perut pada bahagian atas perut atau abdomen

2. Rasa senak, berangin atau pedih.

3. Rasa tidak selesa dan kembung

4. Sendawa berulang kali

5. Kerap kentut selepas makan

6. Rasa mual atau loya dan muntah

7. Berat badan turun (peringkat kronik)

8. Najis berwarna hitam seperti tar dan muntah yang mengandungi darah (peringkat kronik)

9. Hilang selera makan

10. Berat badan turun (pada peringkat teruk)

PETUA SEMULAJADI LEGAKAN GASTRIK RINGAN

Gastrik ni disebabkan perut kita terlalu berasid. Jadi untuk neutralkan asid, kita perlu cari makanan yang bersifat sedikit alkali

4 makanan yang membantu mengurangkan sakit gastrik anda, termasuk:

1).Pisang
Pisang tinggi kandungan potassium dan mempunyai nilai pH yang tinggi.
Pisang juga mempunyai komponen yang membantu dinding perut untuk menghasilkan lebih banyak mukus.

Mukus ini melindungi dinding dalam perut dan mengurangkan kerosakan dalam perut yang disebabkan oleh asid gastrik.

Pisang yang terlebih masak mempunyai nilai pH yang lebih tinggi. pH yang tinggi bermaksud ia bersifat alkali. Boleh lah anda cuba pisang yang sedikit kehitaman untuk kurangkan sakit gastrik

2).Susu sejuk
Susu adalah tinggi kandungan kalsium. Kalsium membantu mengelakkan pembinaan asid dan menyerap lebihan asid yang tidak diperlukan.

susu bantu hilangkan atasi gastrik sakit perut Susu sejuk pula membantu melegakan sedikit rasa perit gastrik.Boleh lah buat banana milk shakes untuk legakan gastrik.

3).Bunga cengkih
Bunga cengkih adalah untuk digigit semasa gastrik.

Bunga cengkih membantu melancarkan perjalanan makanan ke arah perut dan meningkatkan penghasilan air liur. Air liur akan membantu proses penghadaman.bunga cengkih hilangkan atasi gastrik sakit perut.

Jika anda gastrik, gigit satu bunga cengkih, dan biarkan kejap dalam mulut. Ia akan membantu mengurangkan keasidan perut dan memberi sedikit kelegaan.

4).Halia
Halia membantu penghasilan mukus yang membantu mengurangkan keasidan perut. Kunyah halia atau rebus halia dalam air, dan minum air halia untuk kelegaan gastrik.

Petua untuk melegakan gastrik ini senang di dapati. namun jika gastrik menyerang secara tiba-tiba bagaimana?

benda-benda yang disebutkan pun tiada dalam rumah kita.sungguh perit dan kasihan lagi jika tinggal sendirian.lebih baik cegah sebelum terkena gastrik.

LEGAKAN GASTRIK CARA IREACH

Walaupun bahan semulajadi senang di perolehi namun jika dalam keadaan yang mendesak.kita cenderung mengambil ubat untuk melegakan gastrik kan.sebabnya ianya lebih mudah dan cepat.

Sini saya cadangkan amalkan vitamin shaklee setiap hari untuk mengelak gastrik dan masalah kesihatan lain.ini kerana dengan vitamin shaklee kita memperolehi cukup nutrisi dan yang paling penting ianya selamat,berkesan dan semulajadi.

Saya cadangkan ambil lah:-

Esp

Merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan.Asid amino ini membantu memulihkan kembali sel-sel dinding perut yang rosak di akibatkan oleh hakisan oleh asid hidroklorik.

Ostematrix

Vitamin bukan sekadar kalsium ini mengandungi juga magnesium dan vitamin D.ia sangat membantu di dalam mengurangkan keasidan perut dengan cara meneutralkan asid yang memasuki esofagus yang menyebabkan kesan pedih ulu hati.

Peppermint ginger plus

Pengambilan sebagai makanan tambahan yang dapat membantu mengurangkan masalah sebu,senak perut dan menyingkirkan angin dalam badan.

Sekian perkongsian saya hari ini tentang gastrik.

Jika ada perlukan vitamin shaklee yang saya nyatakan untuk membantu melegakan gastrik dan menjadikan nya sebagai vitamin harian boleh hubungi saya bila bila masa sahaja.sebab saya sedia membantu dengan vitamin readystok untuk penghantaran seluruh Malaysia.

whatsapp/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

atau

boleh likes pages saya untuk maklumat lanjut vitamin shaklee yang terkini.

efratachild vitashop-0168490827

Terima kasih kepada anda.

Pengedar sah Shaklee Rajang,Tanjung Manis,Belawai,Jerijeh,sibu dan seluruh sarawak

Saya perkenalkan adik kami Echa paling muda setakat ini dalam bisnes shaklee dibawah group #kshbbf.Orang nya saya belum lagi jumpa tapi di dalam group kami bagaikan keluarga.

Echa yang peramah

Orang Sarawak berumur 26 tahun dan masih solo ya hehehe.moto dalam bisnes Shaklee yang simple namun di bawa kan dalam pelbagai bahasa.


“Tiada kenikmatan melainkan badan yang sihat,dengan shaklee umur tua pun boleh kelihatan muda”


“Sekda kenikmatan melainkan mun tubuh sihat,dengan shaklee umo tua pun kedak gik mudak” (bahasa melayu sarawak)


“Mebai kenikmatan kik keman kesihatan telau,ngamal shaklee umo lakai pun sebak gaya mudak” (bahasa melanau)


“Nadai reti pengelantang enti nadai bisi pengerai pendiau diri, enggau Shaklee umur tuai pan agi berupai biak di peda” (bahasa iban)


seronok kan baca dalam pelbagai bahasa.


Echa dengan ibu bapa nya


🌸Nama full name : SITI NURAISYAH BINTI HAJI BAKAR
🌸no.phone : 0138187404
🌸Fb : AISYAH BURN
🌸Insta : AISYAH_SHAKLEE
🌸Kawasan cod : RAJANG,TANJUNG MANIS,BELAWAI,JERIJEH,SIBU

Memandangkan dia bekerja di Bank BSN Mukah.anda juga boleh dapatkan vitamin dengan dia di sana juga.Jangan segan segan hubungi Echa.

Pengedar sah shaklee daerah Papar,Beaufort,Sipitang, Keningau dan Kuala Penyu.

Keluarga tercinta Memey


Hari ini dengan sukacita nya saya kenalkan rakan bisnes dalam group saya kshbbf.Orangnya comel dan berhati kental mencapai impian.


Nama di beri noorzahirah bukar lebih di kenali sebagai memey dalam persahabatan.Ibu yang berkerjaya dan part time bisnes vitamin Shaklee seperti saya.


Dia juga seorang ibu yang menyusukan anaknya izz.kerjaya nya bukan penghalang untuk dia memberikan susu ibu kepada anak nya.

Jika anda memerlukan vitamin shaklee boleh hubungi dia.cepat dan tangkas dia membantu anda


🌸No.phone: 0168215502
🌸Fb : zahirah bukar
🌸Insta : memeyshaklee
🌸Kawasan cod : beaufort, membakut, kuala penyu, bongawan, kimanis papar keningau sipitang
🌸Moto dlm bisnes shaklee :
sentiasa bersyukur dan ikhlas dengan apa yang ada.Kerana bersyukur akan buat hidup terasa cukup dan ikhlas akan buat hati sentiasa tenang.

Tukang urut menderita Parkinson semakin pulih.

Penyakit Parkinson  adalah sejenis penyakit yang melibatkan sistem saraf otak.Keadaan di mana daya kawalan otot seseorang itu merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri. Simptom ini berlaku jika penghidap yang berkeadaan teruk.
Penyakit Parkinson berlaku apabila sel yang menghasilkan sejenis bahan kimia dikenali sebagai dopamine mengalami gangguan atau rosak. Tanpa dopamine, tubuh badan kita tidak dapat memberikan tindak balas dan berfungsi dengan baik.

Tukang urut menderita parkinson

Penyakit Parkinson

Gejala Parkinson berlaku secara senyap dan kebanyakan pesakit tidak menyedari mereka menghadapi masalah ini. Biasanya, pasangan (suami atau isteri) adalah orang pertama menyedari gejala ini.
Penyakit Parkinson di kenali sebagai penyakit orang tua.Tetapi bukannya gejala semula jadi pada orang tua dan pengidapnya boleh menikmati tahap kesihatan yang baik,Sekiranya mendapatkan rawatan.

Adalah penting untuk tidak cepat putus asa atau berasa rendah diri kerana pengidap penyakit Parkinson masih ada peluang untuk menjalani kehidupan sempurna.

Punca

  • 10% berpunca daripada keturunan pesakit mewarisinya daripada keluarga mereka
  • 90 % lagi masih misteri, walaupun disyaki ia ada kaitan dengan faktor alam sekitar, terutama kandungan racun serangga dan rumpai dalam makanan.

Namun saya ada membaca artikel Dr.zubaidi Hj.Ahmad mengatakan penggunaan minyak masak berulang kali,semakin banyak sisa toksik HNE atau 4 hydroxy-trans-2 nonel yang  terkumpul dalam minyak itu.Makanan yang digoreng menggunakan minyak yang  berulang kali digunakan akan menyerap sisa toksik aldehydes tersebut.Ianya mengundang risiko mendapat penyakit atherosclerosis(salur darah tersumat akibat menjadi keras dan tebal),penyakit hati,penyakit jantung,penyakit  Alzheimer,Parkinson dan barah.

Tukang urut menderita parkinson

 Gejala

-Tangan, kaki atau badan menggeletar

-Masalah pergerakan tidak normal (dyskinesia)

-Kepala, tangan dan kaki bergoyang seperti menari

-Serangan bermula pada sebelah badan

-Penyakit bertambah buruk jika pesakit mengalami tekanan perasaan

-Tekanan darah akan lebih tinggi

-akan menjadi lebih parah jika dalam emosional

Rawatan secara medical

-Ubat seperti madopar atau sinemet (perlu diambil sebaik penyakit dikesan)

-Latihan fisioterapi (menguatkan otot dan melicinkan pergerakan badan)

-Pembedahan rangsangan otak dalaman

-Pembedahan otak pallidotomy (kedua-dua pembedahan hanya dibenarkan selepas ubat tidak berkesan)

-Kaunseling dan sokongan keluarga untuk mengelakkan tekanan

Tukang urut menderita parkinson

Perkongsian tentang seorang pesakit Parkinson

Saya menerima whatapps sepupu saya mengatakan kawan nya mempunyai symptom Parkinson iaitu tangan nya mengeletar.

Kawan nya ini bekerja sebagai seorang tukang urut di sebuah pusat  fisioterapi di pusat Bandar.Jadi dengan penyakit yang dihadapinya ini boleh menyebabkan dia kehilangan pekerjaan.

Jadi dia terdorong untuk mencari info untuk merawat penyakit nya ini di laman social.Saya membuat temujanji dengan dia untuk melihat sendiri keadaan dirinya.

Pertemuan saya dengan dia membuatkan jantung saya hampir jatuh.Kakak ni masih muda dalam lingkungan awal 40an.tangan nya mengeletar sepanjang pertemuan kami.

Menurut kakak ni ada juga masa tangannya berkeadaan normal. Dia  tidak boleh berada di tempat yang sesak,Dia stress dan penat atau jika dia marah.Ini kerana  tangan nya semakin  tidak dapat di kawal waktu itu.

Saya sempat bertanya pekerjaan nya sebagai tukang urut bagaimana sekarang?Dia kata”Jika tangan saya normal boleh lah saya terima ramai customer.

Bila penyakit saya datang saya terpaksa urut guna tangan kiri sahaja.Bila saya sudah penat saya terpaksa pass customer dengan orang lain”.

Kasihan nya kakak ni dengan penyakit dia tu menyekat dia mencari rezeki lebih pula.

Tukang urut menderita parkinson

Ikhtiar dengan vivix

Memandangkan dia sudah mencari info awal tentang vivix maka saya tidak banyak masalah untuk terangkan kepada kakak ni apa supplimen Shaklee sesuai untuk dia.

Tapi dia belum pernah menerima mana mana rawatan hospital tentang penyakitnya ini.Dia hanya mengamalkan clean food dan jaga kuantiti makanan yang diambil.

Saya ragu ragu pada awalnya.Saya bukan dokter hanya seorang SID biasa sahaja.Saya nasihatkan apa yang patut sebagai SID berdasaran ilmu panduan nutrisi, google tentang penyakit Parkinson,Berdasaran pengalaman para SID berpengalaman di ksh family dan bertanya dengan pakar pemakanan Shaklee.

Hari itu vivix  bertukar tangan.

Perkembangan sepanjang consume vivix

Saya sarankan kakak ni ambil vivix 1sudu teh sehari awal pagi.minggu pertama ambik vivix,Dia mengalami healing crisis iaitu maigrain.Tetapi selera makan nya meningkat pula.

Saya nasihatkan dia mengambil air putih lebih daripada 3L sehari untuk detox toksik dalam tubuh dan mengekalkan jumlah bendalir yang cukup dalam tubuh.

Minggu ketiga saya followup balik kakak ni.Menurut nya tangan nya semakin kurang menggeletar.Saya cadangkan dia tambah Lecithin dan B complex megikut saranan pakar pemakanan.

Minggu keempat dia hubungi saya guna whatapps voicemail order Vivix,Lecithin,B complex dan masuk member. Syukur nya rasa hati dapat membantu kakak ni.

Dia juga akan ke hospital untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Bagaimana vitamin Shaklee membantu mengurangkan symptom masalah saraf.

Tukang urut menderita parkinson

Set Parkinson

Vivix

-Memperbaiki DNA. setiap hari, tubuh kita mengalami kerusakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut. Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.

-Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita mengalami penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.

-Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti (kekebalan) dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.

VIVIX merupakan tonik anti-penuaan untuk berbagai manfaat yang sesuai untuk mereka yang menghidapi diabetes, arthritis, gout, dan macam-macam lagi. Mengandungi resveratrol yang dipercayai mampu memperbaiki DNA seterusnya mencegah penuaan secara cepat.

Lecithin

lecithin ada choline yang merupakan bahan utama yang diperlukan otak dalam membantu untuk saraf2 otak bertindak dengan laju dan melancarkan perjalanan mesej dalam bentuk cas elektrik pada saraf.

B complex

Memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.

Sekian perkongsian saya tentang pesakit berkaitan saraf iaitu Parkinson.Semoga memberi manfaat kepada anda dan jika berminat untuk mencuba vitamin Shaklee boleh menghubungi saya di:

0168490827

Facebook

Tiramisu olei

Instagram

Tiramisu olei

 

 

Tingkatkan sistem imuniti dengan cara selamat

Hai sini mau beri perkongsian mengapa perlu nya kita tingkatkan sistem imuniti kita sebelum ke luar negara.Menurut DR.Piprim Yanuarso, Sp.A.(K) menjelaskan bahwa vaksin untuk ke luar negeri sangat penting dan wajib.

Ini kerana kita mengelakkan kita mudah dijangkiti penyakit mudah berjangkit negara yang kita lawati.Contoh penyakit Meningitis.Oleh karena itu, Dr. Pinprim mencadangkan suntikan vaksin dilakukan dua minggu sebelum melancong khususnya untuk vaksinasi meningitis.”Tapi, paling bagus si, vaksinasi sebulan sebelumnya, agar tubuh makin kebal terhadap penyakit,” katanya.

kredit:Sumarni

Tingkatkan imuniti tubuh dengan cara ireach

Saya mencadangkan anda jika ingin melancong ke luar negara selain suntikan vaksin,anda perlu tingkatkan imuniti anda dengan makanan tambahan,vitamin atau supplimen.

Makanan tambahan,vitamin dan supplimen bukan ubat yang diguna kan di hospital untuk merawat sebarang penyakit.Tetapi ianya untuk menlengkapkan nutrisi yang tidak cukup,sukar atau tidak didapati daripada sumber makanan dalam tubuh.Jika nutrisi dalam tubuh kita cukup dari peringkat sel maka setiap fungsi organ boleh bekerja dengan baik.Jadi sistem imuniti kita juga berfungsi dengan baik.

kenali vitamin yang boleh membantu kita pergi melancong.Selain untuk melancong amat baik jika ianya diamalkan sebagai vitamin harian demi menjamin kesihatan yang berkualiti.

nenek efratachild di taipei

 

Nutriferon-Mengandungi 4 adunan ramuan botani,apabila digabung kan bersama,membolehkan tubuh secara semulajadi meningkatkan pengeluaran interferon tanpa menambah tekanan kepada badan kita.Interferon adalah suatu protein semulajadi yang mencetuskan sistem imun badan.

Vitamin C– berasaskan jagung yang tidak menyebabkan gastrik jika dimakan dengan perut kosong.ianya membina sel darah merah yang sihat untuk menyerap zat besi dengan lebih baik.membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman.Mengukuhkan sistem imun,mempertingkatkan alergi hidung dan kulit.Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan symptom selesema.

Vitalea iron formula-multivitamin dan mineral yang pertama di dunia.berusia 100 tahun.Merupakan pelengkap nutrisi kerana setiap tablet mempunyai 30 nutrisi,12 vitamin dan 7 mineral penting.

Garlic compleks-merupakan antibiotic semulajadi daripada bawang putih hidup.secara tradisi melegakan batuk,selsema dan membantu peredaran darah yang baik.mampu menjaga stamina tubuh.

 

set melancong

Satu lagi vitamin yang mampu membantu meningkatkan sistem imuniti tubuh kita adalah vivix.

 

vivix shaklee

vivix shaklee cukup istimewa kerana
>Vivix cukup bagus untuk memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA.

>Memperbaiki DNA. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.

>Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.

>Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Bagaimana VIVIX bertindak ke atas sel tubuh manusia

Cell Defence : mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit.

Cell Energy : memberi tenaga kepada sel yang lemah

Cell Repair : membaiki sel yang telah rosak

Cell Performance : meningkatkan prestasi sel

 

semoga perkongsian saya mampu memberi panduan kepada anda untuk lebih yakin melancong ke luar negara.jika mempunyai sebarang tip tambahan atau pertanyaan,sila tinggalkan di ruangan komen.boleh juga hubungi saya

whatapps/call

0168490827

facebook

tiramisu olei

instagram

tiramisu olei

Terima kasih kepada anda

Jaga hati daripada sirosis cegah sebelum terlambat

Jaga hati daripada sirosis

Jaga hati daripada sirosis

Petang petang hujung minggu jika tidak kemana mana aktiviti keluarga kami isi dengan melayan karenah anak atau menonton televisyen bersama.Favourite channel ini anak anak memang tv baby atau astro ceria terutama cerita upin ipin jadi tiba tiba c carl tanya kenapa saya tiada Atok.tersentap juga kami dia tanya begitu.

Maknanya dia sudah memahami konsep keluarga.kalau ada nenek mesti ada atok.kasihan c carl dan awon tidak pernah jumpa atok2 durang sebelah mumy atau daddy.kedua duanya sudah meninggal sebelum kami berkahwin lagi.

Sampai masanya sudah kami kena cerita kisah atok dia.”Atok atok cacarl sudah balik rumah Jesus.”Kenapa durang pergi sana?” “sebab atok cacarl sakit tenat.atok tidak tahan sakit lagi jadi Jesus bawa atok balik supaya durang tidak rasa sakit lagi”begitu lah penjelasan tentang atok atok dia kepada c carl.

Tapi beberapa minggu lagi dia tanya lagi soalan yang lain pula.”Atok sakit apa sampai tidak tahan?”menjawap lagi kami.”Atok dady cacarl sakit hati sampai jadi kuning.”c carl diam rupanya sedang berfikir panjang.”atok jadi gaban kah?”pecah ketawa kami terus.sampai ke sana pula imaginasi c cacarl.suasana serius terus jadi bising oleh soalan dia.sudah namanya kanak kanak imaginasi superhero melebih lebih pula.

sedang berfikir bagaimana sakit hati jadi kuning

Late daddy saya seorang penderita sirosis.Sirosis adalah kerosakan hati jangka panjang atau kronik yang menyebabkan luka pada hati. Perkembangan penyakit yang perlahan-lahan dan pada akhirnya, hati tidak dapat berfungsi dengan baik.Kerosakan pada hati yang disebabkan oleh sirosis tidak boleh diperbaiki dan boleh merebak lebih luas hingga akhirnya hati tidak berfungsi dengan betul.

Late daddy saya menderita sirosis kerana tidak mengamalkan cara hidup yang sihat.Dia tidak dapat mengawal diri daripada mengambil alkohol secara berlebihan daripada standard yang ditetapkan setiap hari iaitu kadar minuman keras bagi lelaki adalah 2 hingga 2,5 kaleng bir berkadar alkohol 4,7 persen per hari.Kadar minuman keras bagi wanita adalah maksimal 2 kaleng bir berkadar alkohol 4,7 persen per hari.

 

Gejala sirosis yang late daddy saya alami adalah seperti Kehilangan selera makan.Keletihan,pembengkakan pada pergelangan kaki dan perut atau edema.Dia mengalami penurunan atau kenaikan berat badan secara tiba-tiba.Kulit dan putih mata berwarna kuning atau sakit kuning (jaundice).Mual dan muntah.Muntah darah dan kulit mengalami gatal-gatal.
Dia menjalani rawatan di hospital dan dikesan menghidap sirosis apabila dokter menjalankan pemeriksaan seperti berikut:

  • Pemeriksaan fizikal-Dokter akan memeriksa perubahan fizikal yang terjadi pada pesakit.
  • test darah. Sampel darah diambil untuk mengetahui peringkat fungsi hati dan kerosakan jika ada.
  • PencitraanCT scanMRIultrasound,dan beberapa prosedur pencitraan lain mungkin diperlukan untuk melihat kondisi hati.
  • Biopsi. Pengambilan sampel jaringan dari hati.

hati yang kena sirosis

 

Setelah disahkan late daddy menghidap sirosis,kami kena menerima kenyataan yang sirosis tidak dapat disembuhkan. Rawatan yang dilakukan adalah untuk menghalang perkembangan penyebab dasar yang mengakibatkan munculnya sirosis sejak awal.

Selain itu, rawatan dilakukan untuk memperlambatkan kerosakan jaringan hati, serta menangani gejala dan juga komplikasi yang muncul akibat sirosis.Misalnya mengurangkan atau berhenti mengambil minuman keras, serta menurunkan berat badan jika Anda mengalami obesiti.
Jaringan rosak akibat sirosis boleh menyebabkan fungsi hati berhenti jika sudah memasuki tahap akhir. Pada situasi ini, satu-satunya pilihan yang dapat dilakukan adalah dengan melakukan transplan hati.Tetapi late daddy saya tidak sempat melakukan transplan hati dan akhirnya kami terpaksa merelakan dia balik ke rumah Bapa pada tahun 2005.Rest in peace daddy.Doa kami tidak pernah putus untuk mu.

 

Saya menulis cerita ini bukan ingin mengaibkan late daddy saya ya.Dia sentiasa dalam ingatan kami dan setiap cerita berbentuk ajaran,kelucuan merupakan kenangan yang terindah buat kami sekeluarga.

Kemungkinan ada di luar sana pernah dan mempunyai keluarga atau rakan yang mempunyai simptom yang sama.Jika anda menyayangi mereka nasihatkan dan bimbing lah mereka untuk sedar penting nya menjaga organ hati.

Amal lah cara hidup yang sihat.ingat lah orang yang tersayang.Terlintas juga dalam hati mengapa lambat sangat kenal Shaklee.Tapi itulah ketentuanTuhan kan.

 

Maka saya ingin berkongsi kepada anda untuk menjaga organ hati kita dengan mendetox hati kita dengan cara ireach.

Semoga anda mendapat info yang berguna daripada entri saya ini dan lebih menghargai nilai kesihatan dan menyayangi keluarga kita.Sentiasa dekat dengan Tuhan agar hidup kita diberkati.

amen.

Saya mau bonus Shaklee rm1500

saya mau bonus shaklee rm1500

nenek mumy dan carl

Baca kisah orang berjaya buat saya rasa bersemangat dan tidak sabar mencabar diri sendiri untuk mencapai impian.beberapa hari yang lalu membaca kisah bagaimana saya jenny berjaya naik rank Dan hari ini baca lagi bagaimana Alexandra Bridgett dapat car bonus.Betul saya menangis membaca.Jantung saya terasa sesak sebab saya rasa memang suda tiba masanya saya perlu buka Mata buka Minda untuk menjadi seperti mereka.

Selesai baca saya forward kisah inspirasi ini kepada suami saya.Siapa lagi yang saya perlu kongsi suka duka pahit manis selain suami saya.Dia lah pendoa,pendengar,sahabat dan Dan penasihat saya.Dia turut teruja membaca.Saya highlight kembali push factor saya.saya pasang target dan susun strategik.langkah pertama,saya sendiri perlu berubah menjadi orang yang sentiasa positif.ketepikan faktor negatif yang menghalang.kedua tingkatkan hidup doa dan ketiga keep on sharing walaupun tiada yang like.

Push factor saya adalah Mumy saya.saya mau belanja dia mengikuti program WABERKAT di Pontianak Kalimantan Barat pada bulan March tahun depan.Walaupun dia tidak menyuarakan keinginannya ke sana kerana memahami situasi ekonomi keluarga namun saya sebagai anak cukup faham Cara dia menyampaikan cerita perkongsian mereka yang pernah mengikuti program itu.bisa buat air Mata gugur di perbatasan.

Jadi berapa target saya? Saya target bulan depan saya dapat bonus Shaklee rm1500.Nah brapa UV perlu tu.bukan sikit oh.tapi tiada yang mustahil jika berdoa,yakin dan usaha tanpa henti.Doakan saya agar target saya tercapai untuk Mumy saya.semoga kita semua di murahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan.Amen.Terima kasih kerana sudi membaca dan mendoakan usaha saya ini.Sekian 

Ponsikou (terima Kasih)

Bengkel nutrisi Shaklee 2016

Bengkel nutrisi Shaklee 2016

Bengkel nutrisi Shaklee 2016

18/9/2016 saya dan husband bertolak daripada Beaufort ke kota-kinabalu jam 7.30 pagi.Hari dating sedunia pula.susah dapat peluang macam ini tau bila suda beranak pinak ni.Jadi dipergunakan sepenuhnya.hehehe bukan pergi melancong atau honeymoon pun tapi pergi menimpa ilmu yang sangat berguna.kami hadir bengkel nutrisi Shaklee di Palace Hotel.
Sepanjang bengkel terlalu banyak ilmu yang kami perolehi.tidak rugi sesen pun.
Kelas bermula jam 10.30 am dengan vitamin yang hots selling dulu. Mr.husband siap rakam audio untuk rujukan masa hadapan.Tidak sedar jam berjalan.sedar sedar waktu makan tengahari.Waktu makan tengahari adalah waktu 3 generasi shaklee berkenalan Dan bercerita. selalunya cerita panjang dalam group whatapps saja.Ini face to face.riuh dia tetap macam dalam group.😄😄😄

kami penjual shaklee

3 generasi duduk semeja cerita bla bla bla

kami penjual shaklee

adik beradik shaklee

kami penjual shaklee

itu mama shaklee kami tu

Kelas berlangsung hingga jam 5.30 petang.tidak bosan langsung.aktiviti terakhir kuiz berkumpulan.Ada 3 kumpulan semuanya.Kumpulan satu iaitu kumpulan saya jadi juara.seronoknya hadiah vitamin c tau.kumpulan 2 dapat shaker lama dan kumpulan 3 dapat beg.bukan tangan kosong balik 😁😁😁
Terima Kasih Shaklee Dan mama kami Anidah Jawarin.Turut hadir kelas bagi sokongan dan dapat shaker baru lagi.🎁🎁🎁semoga jumpa lagi kawan kawan.

Info info lain Shaklee boleh hubungi saya

🍥call/whatapps /telegram/SMS

0168490827

 🍥facebook

http://www.facebook.com/tiramisu olei

 🍥instagram

http://www.Instagram.com/tiramisuolei/

🍥 blog

www.efratachild.com

Pengedar Shaklee Beaufort,Membakut,Kuala Penyu,Sipitang Dan sekitarnya.

Hujung minggu begini sungguh seronok.Masa ini lah aktiviti bersama keluarga dapat dibuat bersama-sama.Anak- anak lah paling gembira kerana hari biasa kami bekerja so kesempatan ini lah digunakan sepenuhnya bermain, bermanja, bercerita,buat Lego Dan kalau ada cod vitamin mereka pun dibawa sekali.sebabnya selepas cod tu kalau tidak nakal Ada reward diberi.ice cream pun cukup bagi c Carl.

opppsss……lupa pula perkenalkan dirikan.saya olivia mumy kepada carl dan awon.saya bekerja sebagai Juruteknologi Pergigian di Beaufort.walaupun saya seorang Mumy yang bekerja saya juga mumy breast feeding dan mempunyai kerja lain sama penting nya bagi saya selain Tukang Gigi.hihihi

Kerja saya itu sangat mulia bagi saya kerana saya sebagai jurucakap vitamin shaklee tidak rasmi dan hanya mendapat elaun setiap tengah bulan jika layak.Saya guna Saya jual vitamin shaklee dan yakin dengannya kerana ianya sentiasa semulajadi,sentiasa selamat dan sentiasa berkesan bagi kami sekeluarga.

Saya adalah Pengedar Sah Shaklee BEAUFORT,MEMBAKUT,KUALA PENYU,SIPITANG dan sekitarnya yang aktif.Penghantaran juga terus depan rumah tau.Bagi anda yang berada luar kawasan cod,jangan susah hati saya juga pengedar Shaklee seluruh Malaysia hanya kaedah penghantaran saja yang berlainan.Vitamin Shaklee anda mungkin menaiki van poslaju,bas,teksi ataupun special sikit naik keretapi.Ini lah untungnya kalau kerja berhampiran pejabat pos,terminal bas,perkhidmatan teksi dan stesen keretapi.senang kerja.

Sebelum mengundurkan diri saya mengambil kesempatan mengucapkan jutaan terima Kasih kerana sudi lawat blog saya.saya menjemput anda membaca keseluruhan isi kerana terdapat pelbagai info yang berguna buat anda semua.sebarang persoalan Dan pendapat boleh pm saya:

🍥  call/whatapps /telegram/SMS

0168490827

 🍥 facebook

tiramisu olei

🍥 instagram

tiramisuolei